לוחיות רישוי לאופניים – האם זה יקרה ומה המשמעות?

לוחיות רישוי לאופניים – האם זה יקרה ומה המשמעות?

האם תהיה חובה בישראל להתקין על כל אופניים חשמליים לוחית רישוי? היוזמה שנשמעה כבר בעבר בגרסאות שונות חוזרת שוב לכותרות. אתר “הרוכב החשמלי”, המציע רכישת אופניים חשמליים מהיבואן לצרכןמסביר בקצרה האם זה (באמת) יקרה ומה המשמעות?

לפי הפרסומים וההודעות לעיתונות שיוצאות ממשרד התחבורה, המהלך אמור להוביל לרישוי ורישום אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים. התוכנית כוללת את חיוב בעלי הכלים בהתקנת לוחית רישוי בדומה לחובה שחלה כבר היום על חברות שמשכירות קורקינטים ואופניים חשמליים לציבור. 

במשרד התחבורה מדגישים כי המהלך, המכונה “התוכנית להסדרת התחבורה הקלה”, נשען על ארבעה עקרונות:

  • קביעת קנסות ברורים לעבירות תנועה של רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים.
  • השקעת משאבים עצומה בפיתוח תשתיות לרכיבה.
  • הרחבה של הסמכויות הנתונה בידי הפקחים העירוניים לאכוף עבירות (אי חבישת קסדה, רכיבה מתחת לגיל המותר, הרכבה אסורה וכדומה).
  • התקנת לוחיות רישוי וחובת רישום לכלים שתאפשר זיהוי.

התקנות יפורסמו להערות הציבור ולאחר מכן יועלו בפני וועדת הכלכלה בכנסת. בעוד שהשלב הראשון אמור להיות מהיר, הדיונים בוועדת הכלכלה יכולים בהחלט לעכב את היוזמה (בעיקר נוכח העובדה שאנו נמצאים בממשלת מעבר טרום-בחירות).

רוכבים חשמליים – כבר לא אנונימיים

הרוכבים החשמליים מתעניינים כמובן בהיבט הרביעי של התוכנית – “זיהוי“. לפי התוכנית הם אמורים להיות מחויבים גם לרשום את הכלי וגם לשאת לוחיות רישוי. כך, במקרה של תאונה או עבירה, יהיה אפשר להתחקות אחר הרוכב אף אם הוא המשיך בדרכו (במתכוון או בתום לב). 

במשרד התחבורה מבינים שעל מנת שהמהלך יצלח הוא צריך להיות מבוסס על מערכת טכנולוגית פשוטה. מערכת חכמה, מהירה, קלה לתפעול וידידותית למשתמש. זאת בכדי להגשים את המטרה העיקרית והיא, כדברי המשרד, “שיפור משמעותי של האכיפה והבטיחות”.

לוחית רישוי תונפק לאחר הרישום ותהיה משויכת לרוכב שיהיה רשאי להעביר אותה  מכלי לכלי (למשל, במצבים שבהם יש ברשותו מספר כלים חשמליים). בנוסף תינתן אופציה מהירה של ביטול הרישוי במקרה של הפסקת הרכיבה.

במשרד התחבורה מדגישים כי בסופו של היום היעדים של התוכנית הם הגברת הבטיחות של כלל המשתמשים בדרך. עוד צוין כי עתיד הענף תלוי ביצירת איזון ראוי והתוכנית שמפורסמת לא נכתבה כלאחר יד אלא לאחר “עבודת מטה מקיפה”. 

עובדי משרד התחבורה בחנו את המגמות השונות לגבי השימוש בכלים חשמליים כלים בארץ ובעולם וניתחו אותן לרוחב ולאורך. במשרד מסבירים שעבודת המטה כללה התייעצות עם כל העוסקים בתחום – משטרת ישראל והשלטון המקומי מחד, וחברות השכרת האופניים וארגוני רוכבים מאידך.

השקעה תשתיות רכיבה ב-2 מיליארד שקלים

במשרד התחבורה מדגישים כי התוכנית לא כוללת רק מקלות אלא גם גזרים שהמרכזי שבהם הוא המספר 2 מיליארד שקלים. סכום שאמור לבסס השקעה של סלילת כ-600 ק”מ של שבילי אופניים חדשים תוך מתן דגש משמעותי לנתיבים המובילים למרכזי תעסוקה, מסחר ופנאי. כך גם נמשכת ההשקעה בפרויקט “אופנידן” שמוערך בכ-700 מיליון שקלים וכולל כ-100 ק”מ של שבילי אופניים באזור גוש דן.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך