ענף אופניים החשמליים ומגפת הקורונה

ענף אופניים החשמליים ומגפת הקורונה

באתר הרוכב החשמלי, שמייעץ מדי חודש לעשרות אלפי לקוחות בקניית אופניים חשמליים, מנתחים השפעת הקורונה על הענף

מגפת הקורונה השפיעה על כל ענפי המשק וגם האופניים החשמליים לא התחמקו. מצד אחד, חנויות ויבואני אופניים חשמליים סבלו מחוסרים שהשפיעו על המחירים והזמינות, ומצד שני, בהעדר פתרונות של תחבורה ציבורית ועם העלייה בצורך בשירותי שליחים “קלים”, חלו עליות דרמטיות בביקושים. 

לכך יש להוסיף אלפי ישראלים שמעולם לא ראו את עצמם רוכבים על אופניים חשמליים, ושהתחילו להתעניין בכיוון. הרכב המתעניינים באופניים חשמליים הפך למגוון מאד. לא עוד בני נוער וסטודנטים בלבד, אלא גם הורים, בעלי מקצוע, מבוגרים, נשים ועוד.  

באתר “הרוכב החשמלי”, המספק מידע מקצועי לכ-15,000 לקוחות בכל חודש, כולל למעלה מ-200 פניות ייעוץ ישירות, חשנו היטב את השפעת הקורונה על הענף. בין אם בממשקים הרבים שיש לנו עם עשרות חנויות ברחבי הארץ ובין אם בדיאלוג השוטף מול היבואנים. 

אז איך (באמת) השפיעה הקורונה על האופניים החשמליים ומה צופן בחובו העתיד? מומחי הרוכב החשמלי עושים סדר בדברים ומביאים לכם את עיקרי השפעות הקורונה על הענף. 

סגרים ובידוד סגרו חנויות אופניים חשמליים חדשות לבקרים

הקורונה “תקפה” את ענף האופניים החשמליים ממש בתחילת “העונה” של אביב-קיץ-2020. השפעותיה היו מיידיות ובשלב ראשון הענף כולו נכנס למגננה. כמו כל המשק, חנויות אופניים מצאו את עצמן תחת הגבלות וסגרים. היות שחנות אופניים היא לא “עסק חיוני” (פרט אולי לשירותי מעבדה ותיקונים), ברוב המקרים ההגבלות היו דרקוניות ומשתקות. 

קראו עוד:

יתרה מכך, חנויות רבות המשווקות אופניים חשמליים גם מבוססות על כוח אדם מצומצם. די בעובד או שניים נחשפו לחולה מאומת (או חלו בעצמם), והחנות נכנסה מיד לבידוד באופן מוחלט. אם זהו בעל הבית עצמו שנמצא בחנות כל יום, המכה הייתה ניצחת. 

חנויות אופניים חשמליים רבות מצאו את עצמן סגורות ומסוגרות במשך ימים ארוכים. עובדים הוצאו לחל”ת, טכנאים איבדו את פרנסתם, והקושי הכלכלי היה רב. לא אחת נאלצנו במוקד של “הרוכב החשמלי” להפנות לקוח לחנות חלופית, לאחר שהחנות שאליה הוא הגיע נכנסה במפתיע לבידוד וסגר. מצד שני, חנויות רבות הצליחו “לרבע את המעגל” ולפתח פונקציה חדשה של אופניים חשמליים במשלוח (ראו בהמשך). 

חוסרים בקרב היבואנים ובחנויות – עליות מחירים ו/או פגיעה ברווח

תופעת קורונה נוספת שאפיינה חנויות אופניים חשמליים ויבואני אופניים חשמליים הייתה חוסרים במלאי. מכולות נתקעו במזרח או בנמלים, יבואנים הידקו את החגורה, והביקוש מהחנויות ירד. לקוחות מצאו את עצמם מגיעים לחנויות אופניים שמחזיקות דגמים בודדים בלבד, ובמקרים קיצוניים ללא מלאי כלל. 

אופניים חשמליות בתקופת הקורונה שוק האופניים החשמליים בקורונה

החוסרים במלאי הביאו גם למצב שבו חנויות נאלצו לרכוש “מכל הבא ליד”, ושינו את המותגים עמן הן עובדות על בסיס שבועי. יבואנים שהצליחו לייבא כמות גדולה מצאו את עצמם משווקים בכל רחבי הארץ, ופתחו פתרונות לוגיסטיקה בהתאם. 

החוסרים במלאי השפיעו במידה רבה על תמחור אופניים חשמליים. יבואנים מסוימים נאלצו לעתים לגלגל את העלויות העודפות על החנויות, עד לרמה של 10%-15% (ויותר). החנויות מצדן ניצבו בפני בחירה קשה. או לספוג את העלייה בשביל לשמור על לקוחותיהן (ולהיפגע משמעותית בשורת הרווח), או לגלם זאת בתמחור ללקוח הקצה. 

לקוחות מצאו את עצמם ממתינים שבועות ארוכים לדגמים ספציפיים, ופעמים רבות נדרשו להתפשר על מפרט מבחינת מנוע, סוללה ואפילו עיצוב וצבע. 

הנקודה הטובה – השליחים ו”הלקוחות החדשים”

לצד האתגרים הקשים, במידה מסוימת הייתה זו גם שעתם היפה של האופניים החשמליים. במיוחד משום שעסקים רבים עברו לעבודה במתכונת משלוחים. מעלים בכך את הצורך במערך שליחים אפקטיבי. בהתאמה עלה הביקוש לשליחים על אופניים חשמליים (קל להכשיר, ללא רישיון נהיגה, ללא תחזוקה משמעותית וכו’). בין אם על בסיס העסקה ישירה ובין אם באמצעות התקשרות עם חברות שליחויות או פרילנסרים. 

תחום המשלוחים בישראל צמח עוד לפני הקורונה והיווה כ-17% מכלל ענף בתי הקפה והמסעדות. כיום הוא כבר עומד על כ-23% והיד נטויה. רשימות ההמתנה לקבלה לעבודה בחברות השליחויות הגדולות – וולט ותן-ביס – הולכות ומתארכות. מתעניינים נאלצים להמתין אפילו שלושה וארבעה חודשים בכדי להתקבל. 

בוולט דיווחו על עלייה של כ-12% בהיקף ההזמנות בתל אביב, ועל כך שבערים מסוימות המספרים גדלו עד כדי 30% יותר (כמו ראשון לציון). מאות שליחים גויסו ומאות מסעדות שטרם נעזרו בשירותי החברה הצטרפו למאגר לקוחותיה. גם תן-ביס נהנתה מעלייה של כ-150% בהיקף המשלוחים וגייסה מאות רבות של שליחים חדשים לצוות הכתום.

עבור חנויות אופניים חשמליים ויבואנים מדובר בבשורה. שליחים, כידוע, זקוקים בדרך כלל לאופניים משודרגים שעלותם בהתאם. טווחי נסיעה גדולים (סוללות 15-20 אמפר/שעה), מערכות מתקדמות של שיכוך (לשמירה על בריאות השליח והעלייה בגילאי השליחים), מנועים חזקים לעליות (חיפה, ירושלים וכו’), בטיחות עם בלמים משופרים (הידוראליים) וכדומה. 

היות שאלו אופניים חשמליים בקטגוריית הפרימיום, שמחיריהם לצרכן עומדים על 6,000-9,000 שקלים, חנויות רבות גם נהנות מתנועה עקבית של לקוחות איכותיים ובעלי תקציב. 

אופניים חשמליים במשלוחים? יש דבר כזה

פונקציה נוספת שהזכרנו קודם, ואשר הפכה לנפוצה יותר ויותר, היא הזמנת אופניים חשמליים במשלוח. הקורונה סגרה את הציבור בבתים וריסקה “דעות קדומות” רבות לגבי מוצרים שאפשר להזמין און-ליין. כך גם לגבי אופניים חשמליים. 

אתרי אינטרנט המציעים מכירת אופניים חשמליים און-ליין מדווחים על עלייה משמעותית בהזמנות, וחנויות אופניים “רגילות” שעד לאחרונה לא פעלו בתחום החלו לתת מענה. בין אם על ידי הקמת אתר אינטרנט בסיסי המאפשר מכירה מקוונת, ובין אם על ידי אפשרות להזמין טלפונית. השירות בתחום השתפר אף הוא כאשר המשלוחים כוללים הרכבה, הדרכה ובמקרים מסוימים אפילו נסיעת מבחן לפני התקדמות בעסקה. 

חנויות ויבואני אופניים חשמליים, כמו גם לקוחותיהם, גילו את הפוטנציאל הגדול הגלום בהזמנת אופניים חשמליים במשלוח עד הבית. הן יכולות להציע מבחר גדול (ללא תלות בזמינות המיידית של הדגם הספציפי בחנות), וכמובן שאפשר בדרך זו לשרת לקוחות בפריסה ארצית רחבה (חנות בתל אביב יכולה למכור כעת גם ללקוחות בחדרה או בגדרה). 

לאן השוק הולך מכאן?

עם בוא החיסונים, כאשר אפשר כבר לראות את האור שבקצה המגיפה, ענף האופניים החשמליים מגיע לשוק כשהוא בוגר יותר, משוכלל יותר ואיכותי יותר. אין ספק שגם היבואנים וגם החנויות למדו רבות על לקוחותיהם ויכולותיהם בזכות/בגלל הקורונה. 

היות שימי הקורונה עומדים (בע”ה) להסתיים בסביבות חודשים פברואר-מרץ, מדובר גם בעיתוי מושלם להשתמש בקורונה כמקפצה. זהו הזמן לפתוח את החנויות עם מגוון רחב של דגמים ולהציע שירות איכותי גם ברמה הפרונטלית וגם אונליין. חנויות שהקימו אתר אינטרנט או פונקציה של הזמנת משלוחים תוכלנה להמשיך ולשרת את לקוחותיהן מרחוק. מה שהיה נכון לתקופת הסגר הפך לחלק מתרבות הצריכה הישראלית ואין שום סיבה לעצור כאן. 

יתרה מזו, ישראלים רבים הצטרפו למעגל הרוכבים החשמליים וקצב הפוטנציאל של הצמיחה בשוק האופניים הממונעים נותן לא מעט מקום לתקווה. 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך