פנסים לאופניים חשמליים – 5 כללים חשובים

פנסים לאופניים חשמליים – 5 כללים חשובים

בסוף שנת 2018 אירעה בישראל תאונה קשה ביותר של אופניים חשמליים בתל אביב. שני נערים נפגעו ואחד מהם נהרג. הרכב הפוגע נסע מן המקום ונהגו הורשע לאחר מכן בבית המשפט בעבירת הפקרה.

מעניין לדעת כי הנהג הפוגע (שחקן כדורגל מקצועי) לא הורשע בגרימת התאונה שהוגדרה על ידי בית המשפט כ”בלתי נמנעת”. בין השאר בשל העובדה שהנערים רכבו באופן מסוכן וסטו ללא התראה לנתיב נסיעתו. כשמביטים על סרטון התאונה הקטלנית, רואים גם פרט חשוב נוסף – האופניים היו ללא תאורה. 

קראו עוד:

פנסים באופניים חשמליים הם הרבה יותר מאביזר בטיחות. זהו אביזר מציל חיים. מטרתם איננה רק להאיר את הדרך, אלא להאיר את האופניים כלפי המשתמשים האחרים בכביש. הנה כמה כללים שיש להקפיד עליהם לגבי בטיחות אופניים חשמליים עם פנסים תקינים. 

כלל ראשון – לא רוכבים בלי פנסים

הכלל הראשון הוא בסיסי. לא עולים על אופניים חשמליים ללא פנסים. לא בערב, לא בבוקר, לא בשמש ולא ביום גשום. אופניים חשמליים בלי פנסים תקינים הם כלי מסוכן. זכרו שב-90% מתאונת הדרכים שמעורבים בהם אופניים חשמליים, מי שנפגע הוא הרוכב עצמו. בדקו שהפנסים באמת יציבים, נראים למרחק ועומדים ישר. אל תתפשרו על זה. 

כלל שני – בטריות ספייר

מרבית האופניים החשמליים מגיעים מצוידים עם פנסים – לד לבן מקדימה ופנס אדום מאחור. הפנסים הללו עובדים לרוב על בטריות פשוטות (AA – “אצבע”). כשאתם קונים אופניים חשמליים, שימו לב שאתם יודעים להחליף סוללה בפנסים שלכם (לפעמים יש “טריק”). 

אופניים חשמליים אורות פנסים איתות ובלימה

 

תמיד החזיקו אצלכם סוללות ספייר וזכרו שאפילו רכיבה של כמה מטרים ליד הבית, על כביש חשוך וללא אורות, היא סכנת נפשות. במידה שהחלפת הבטריות דורשת מברג, צריך להחזיק כזה בתיק האופניים שלכם. 

כלל שלישי – אורות איתות ובלימה

מלבד התאורה הסטנדרטית של אור לבן מקדימה ואור אדום מאחור, ישנן גם אופציות מתקדמות יותר. למשל, אורות איתות ובלימה לאופניים חשמליים. תאורה זו מאפשרת לכם לא רק להיראות אלא גם לסמן להיכן אתם פונים ו/או מתי אתם לוחצים על ידית הבלמים. 

אופניים חשמליים עם אורות איתות ובלימה הופכים את הרכיבה שלכם לבטוחה ביותר ומאפשרים לכם לרכוב “בראש שקט”. ישנם דגמים מסוימים שמגיעים עם אורות בלימה המופעלים אוטומטית בלחיצה על הברקסים. 

אם קניתם אופניים חשמליים שאין בהם את הפונקציה הזו, תוכלו לרכוש בקלות מתקן נוסף של אורות איתות ובלימה לאופניים. ההתקנה היא פשוטה, השליטה נעשית ע”י שלט על הכידון, וברוב המקרים זה 100% אלחוטי. 

רוצים לעשות את זה ממש כמו שצריך? תוכלו לרכוש קסדת אופניים עם אורות איתות ובלימה. באתר “הרוכב החשמלי” אנחנו ממליצים מאד על הקסדה של חברת לומוס (פרטים כאן) ויש גם הנחה ללקוחות “הרוכב”. 

הקסדה מאובזרת עם עשרות נורות לד, בולטת מאד לעין, מספקת אורות בלימה אוטומטיים המבוססים על מהירות הרכיבה (ללא לחיצה על הבלם), וכמובן איתות לכל כיוון. מעבר לכך שזו קסדה סופר-בטיחותית, היא גם מתנה מדליקה (תרתי משמע) לכל רוכב אופניים חשמליים. 

כלל רביעי – מדליקים אורות גם בחורף ולא רק בחושך

הכלל הרביעי מוכר כנראה לחלקכם מעולם הרכב. פנסים צריך להדליק לא רק בחושך אלא גם בימים ערפיליים וגשומים. ממש כשם שיש חובה חוקית בישראל להדליק אורות ברכבים החל מהראשון לנובמבר (ועד לסוף החורף), כך רצוי להתנהג גם עם אופניים חשמליים. אל תחסכו בבטרייה והדליקו את פנסיכם. 

כלל חמישי – אפוד זוהר ו”צ’קלקה”

רוכבים זהירים באמת מקפידים גם על לבישת אפוד זוהר ומאירים את האופניים עם פנס “צ’קלקה” (פנס מהבהב). מדובר בטכניקות מצוינות להגביר במידה ניכרת את היכולת של המשתמשים האחרים בכביש לזהות את האופניים שלכם ממרחק, ולהתנהג בהתאם. פתרונות אלה הינם טובים במיוחד עבור רוכבים שמבלים שעות רבות על הכביש (כדוגמת שליחים), רוכבים שגומעים מרחקים רבים או רוכבים שנאלצים לרכוב בשולי כבישים ראשיים. 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך