הקורונה סגרה את התחבורה הציבורית והישראלים עלו על אופניים חשמליים

הקורונה סגרה את התחבורה הציבורית והישראלים עלו על אופניים חשמליים

באתר “הרוכב החשמלי” שמפעיל מוקד פניות (ללא עלות) המייעץ למאות לקוחות בשנה שמחפשים אופניים חשמליים (או שירותי מעבדה ואביזרים), ראינו עליה של ממש בביקוש לכלים הממונעים בתקופת הקורונה. מהן הסיבות לכך ומדוע יש בהן כדי לסמן לנו משהו על הצפוי ביום שאחרי המגפה? על כך, בקצרה, בכתבה הבאה (אגב, גם אתם מוזמנים להתייעץ איתנו – לחצו כאן). 

התפרצות הקורונה השפיעה מאד על שוק האופניים החשמליים שנחשב מזה כ-10 שנים לחלק בלתי נפרד משוק התחבורה בישראל. לצד האתגרים שהיכו בענף האופניים הממונעים בחסות המגפה, כמו סגר שהוטל על חנויות ובעיקר בעיות קשות במלאי זמין, ישנן גם כמה נקודות אור. 

מי צריך רכבת או אוטובוס כשיש אופניים חשמליים?

כאשר הממשלה הורתה על סגירה והגבלה של האוטובוסים והרכבות, עד כדי השבתה מוחלטת בשלבים מסוימים בסגר הראשון והשני, דרך כוכבם של האופניים החשמליים. יותר ויותר ישראלים הבינו כי אופניים חשמליים עשויים לשמש אותם ככלי תחבורה חלופי לרכבת או לאוטובוס, ועברו לפתרון הדו-גלגלי. 

הטרנד סחף עמו לא רק את הרוכבים החשמליים הקלאסיים אלא הביאה לחדירה לאוכלוסיות נוספות. מבוגרים בעלי רישיון ורכבים, נשים, הורים, עובדים, בעלי מקצוע ועוד. התופעה לא נשענה רק על סגירת הרכבות והאוטובוסים והושפעה רבות מעצם הסכנה שכרוכה בהתקהלות במקום סגור.

בעוד שנוסעים אחרים המתינו שעות בתחנות ונאלצו להתאים את עצמם ללוחות הזמנים שהתחלפו מדי יום, רוכבים חשמליים “צחקו” כל הדרך על הנתיב המהיר. מגיעים בקלות למחוז חפצם, חוסכים זמן יקר ונמנעים מחשיפה מיותרת תוך שמירה על הריחוק החברתי. 

מומחים בענף האופניים החשמליים סבורים כי מרגע שהדלת נפתחה, הטרנד ימשיך ויגבר. רבים מעריכים כי גם לאחר תקופת הקורונה, שוק האופניים החשמליים ימשיך לצמוח ולהתרחב. בקצב אקספוננציאלי אם תרצו. זאת בעיקר בשל מספר סיבות:

  • חשיפה לקהלים חדשים – קהלים חדשים שלא חשבו מעולם על אופניים חשמליים ומצאו בהם את הפתרון בתקופת הקורונה, ימשיכו ליהנות מהאופניים הממונעים גם ביום שאחרי. 
  • חיזוק קהלים קיימים – רוכבים חשמליים שכבר התמכרו לדו-גלגלי החשמלי, ונהנו ממנו ביתר שאת בתקופת הקורונה, ישמרו נאמנות לאופניים הממונעים.
  • הצטרפות הקהל המקצועי – בעלי מקצוע רבים עשו הסבה לאופניים חשמליים ולא מדובר רק על שליחים (חברות השליחויות מדווחות על עלייה של עשרות אחוזים בגיוסי שליחים על אופניים חשמליים בתקופת הקורונה). בין הקהלים שמשתמשים בזכות הקורונה באופניים חשמליים ניתן למנות גם בעלי מקצוע נוספים כמו אינסטלטורים, גננים, צלמים ועוד. 

לא רק בישראל

המגמות שהתרחשו בישראל לא היו ייחודיות לארץ הקודש. בכל העולם התגברה משמעותית רכיבה על אופניים חשמליים בתקופת הקורונה. ההימנעות מתחבורה ציבורית הפכה את האופניים החשמליים לפתרון גלובלי, ולמרות ירידה מסוימת ברבעון הראשון של 2020 (כתוצאה מהסגרים), השוק דיווח על גידול עצום. 

השוק הגלובלי של האופניים החשמליים הוערך בשנת 2019, ערב הקורונה, בכ-23 מיליארד דולרים, וצפוי לגדול בקצב קבוע של כ-18% בתקופה שבין 2021 ל-2025. 

המשמעות – יש לעודד אופניים חשמליים גם בישראל

ממשלת ישראל תפעל בחוכמה אם “תרכב” על הטרנד (תרתי משמע) ותעצים את עולם האופניים החשמליים הישראלי. ישראל מציעה לרוכב החשמלי תנאים מצוינים כדוגמת ערים ללא עליות רבות (בעיקר גוש דן), מזג אוויר נוח (ימי גשם מעטים בשנה), שבילי אופניים מסודרים שמתרחבים כל הזמן ומרחקים קצרים. 

זהו אולי הזמן הנכון להתמודד עם החסמים המרכזיים של הענף. בעיקר להעדיף קידום וחינוך לרכיבה נכונה על פני אכיפה דרקונית, ופתיחת התקנים האפשריים ליבואנים. לדוגמה, מתן אפשרות לייבא אופניים חשמליים עם מנועים חזקים (מעבר ל-250 וואט) והסרת המגבלה המיותרת (שלא ניתן לאכוף אותה) הקובעת תקרת מהירות של 25 קמ”ש. אלו רק חלק מההצעות שיכולות להביא למימוש הפוטנציאל המלא של האופניים החשמליים בישראל. ענף שעשוי לבשר בשורה של פחות פקקים, פתרון למצוקת חנייה, הפחתת העומס בתחבורה הציבורית, הורדה משמעותית של זיהום האוויר במרחב האורבני ועוד. 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך