החלפות רפידות בבלמים – מתי וכמה עולה?

החלפות רפידות בבלמים – מתי וכמה עולה?

הבלמים הם אביזרי הבטיחות החשובים ביותר באופניים החשמליים ובלמים שאינם מספקים את המענה הם סכנת חיים של ממש. מורן כץ מחנות האופניים המצוינת אקופאן בהוד השרון מסביר לגולשי הרוכב החשמלי מתי תדעו שהגיע הזמן להחליף את רפידות הבלמים. מהן נורות האזהרה מבחינתכם, מה תוכלו לעשות לבד, מתי חייבים להחליף את הרפידות וכמה זה עולה. 

“רוב האופניים החשמליים בישראל מאובזרים כיום עם מערכת של בלמי דיסק מכניים או הידרואליים”, אומר מורן, “בלמים שאינם תקינים הם סכנת נפשות וחשוב לטפל בהם לפני שהבלימה נשחקת לחלוטין”. 

איך עובדת מערכת בלמי דיסק?

מורן: “מבלי להיכנס להסבר טכני למתקדמים, בלמי דיסק מכניים עובדים על דיסק שממוקם ליד הצמיג עם רפידה מכל צד. הרפידות מורכבות ממתכת וחומר גמיש שנצמד לדיסק הברזל בלחיצה על הברקס”. 

למה הבלימה נחלשת?

מורן: “שני אלמנטים מרכזיים משפיעים על איכות הבלימה. המתח של הכבל בין הידית של הברקס לרפידות, והחומר הגמיש שבין הרפידות לדיסק. בשלב הראשון נחלש המתח של הכבל שאותו אפשר לחזק, ובשלב שני ‘נגמר’ החומר הגמיש ברפידה. ברגע שהחומר הגמיש הזה נשחק לחלוטין, חייבים למהר ולהחליף לרפידות חדשות”. 

“היחלשות הבלימה תלויה גם במהירות הנסיעה וגם בהיקף השימוש בבלמים. זה משתנה מרוכב אחד לשני ומתנאי השטח, ובסוף זה עניין של עוצמה. רוכב שבולם בירידות תלולות ישחוק מהר יותר את הרפידות מרוכב שנוסע בבמישור ויש כמובן הבדל בין מי שרוכב במהירות גבוהה לרוכבים שמקפידים על קמ”ש סולידי”. 

איך יודעים מתי אפשר רק לחזק ומתי חייבים לעשות החלפת רפידות בלמים?

מורן: “יש שני סימנים מובהקים לכך שהגיע הזמן להחליף רפידות בבלמים. בשלב ראשון צריך להסתכל על הבלמים. אם הפער בכבל במערכת הוא קטן (הכבל הדק שרואים בתמונה למטה) אז כנראה כבר נעשו מספיק מתיחות ומתיחה נוספת לא תעזור. בנוסף, אם ידית הברקס נלחצת בקלות מדי ולא משפיעה, סימן שהמתיחה איננה מספיקה. 

החלפת רפידות בלמים - מתי איך כמה

“נקודת אזהרה שנייה היא רעש של חריקה בכל פעם שלוחצים על הברקס. זה למעשה צליל של שפשוף מתכת במתכת שאומר שהחומר הגמיש ברפידות שחוק לגמרי ומה שעוצר את האופניים, או יותר נכון לא עוצר את האופניים, הוא המגע בין המתכת של הרפידה למתכת של הדיסק”. 

מה אפשר לעשות לבד כדי לטפל?

מורן: “חשוב להדגיש שכדאי מאד שלא לשחק עם בלמים אלא לפנות במהירות לקבלת טיפול במעבדה. אנחנו נתקלים פעמים רבות במקרים של רוכבים שמגיעים למוסך שלנו אחרי שהם ניסו לטפל בעצמם ובעצם גרמו נזק לכבל, לדיסק, לרפידות ולידית הבלם. לפעמים עד רמה שאי אפשר להציל וצריך להחליף את הסט כולו. זה נכון, אגב, גם לאנשים עם ידע טכני ו’ידיים טובות’. 

אם בכל זאת צריך טיפול SOS ראשוני אפשר לנסות למתוח את הכבל על ידי פתיחת הציר, מתיחה וסגירה, ובמקביל סיבוב של הצד השני של המערכת עם מפתח אלן 5″. 

כמה עולה החלפת רפידות בלמים וכמה זמן זה לוקח?

מורן: “החלפת רפידות עולה כ-100 שקלים לכל גלגל. אם הרוכב המתין יותר מדי וגרם לשחיקה בדיסק, ייתכן ונאלץ גם להחליף את הדיסק בעלות של כ-100 שקלים. מדובר בטיפול שגרתי של אופניים חשמליים ובדרך כלל צריך לעשות החלפת רפידות בלמים אחת לשלושה חודשים כתלות בשימוש ובקילומטרז'”. 

החלפת רפידות בלמים איכותית. איך עושים?


“החלפת רפידות בלמים היא טיפול פשוט וזמין. במוסך שלנו אנחנו מבצעים את זה במקום ובלי עיכובים. ככל שאין תור ארוך במעבדה, אפשר לסיים את זה בתוך 15-20 דק’ לכל היותר. כמובן שאנחנו מנצלים את ההגעה של הרוכב לחנות כדי לעשות בדיקות נוספות לבלמים ולוודא בטיחות מושלמת בידיות הברקס, בצמיגים, בברגים וכדומה. בטיחות היא הערך החשוב ביותר מבחינתנו”. 

אקופאן בהוד השרון היא חנות אופניים חשמליים בעלת וותק רב המפעילה את אחד המוסכים המומלצים והאמינים ביותר בשרון. מעבדת החנות מבצעת את כל התיקונים והתחזוקה לאופניים החשמליים. החל מפתרונות פשוטים ונקודתיים של פנצ’רים ובלמים, דרך עבודות חשמל עדינות ועד בנייה עצמית מאפס לפי דרישה.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך