ביטוח אופניים חשמליים צד ג’ – הכיסוי שאסור לוותר עליו

ביטוח אופניים חשמליים צד ג’ – הכיסוי שאסור לוותר עליו

כאשר הולך רגל נפגע בתאונת דרכים, הדרך שלו לקבלת פיצויים היא ברורה וקבועה. על פי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל”ה-1975 (חוק הפלת”ד), חברת הביטוח שביטחה את הרכב הפוגע בביטוח חובה, היא זו שתהיה חייבת בפיצויים. במידה שלנהג לא היה ביטוח חובה כחוק, קיימת בישראל קרן ממשלתית אשר תפצה את הנפגע. 

כל זה נכון למצב שבו הולך הרגל נפגע מרכב מנועי. אולם אם “הרכב” הפוגע הוא אופניים חשמליים, מדובר בסיפור שונה לגמרי. על פי פקודת ביטוח רכב מנועי [נוסח חדש], תש”ל-1970, אופניים חשמליים הם לא “רכב מנועי”. הם לא מחויבים בביטוח חובה, אך רוכביהם אינם נהנים מההגנות הרבות הקבועות בחוק הפלת”ד. בראש ובראשונה הגנה כמעט מוחלטת מתשלום פיצויים בגין נזקי גוף לנפגעים. לא זו אף זו, תביעות פיצויים לפי חוק הפלת”ד מוגבלות בסכומים מקסימליים, ואילו תביעות נזקי גוף שאינן מוגשות לפי חוק זה יכולות להיות בסכומים גבוהים אף יותר מ”תאונת דרכים רגילה”. 

קראו עוד:

כל מה שהולך הרגל שנפגע בתאונת אופניים חשמליים יכול לעשות הוא להגיש תביעה ישירה כנגד רוכב האופניים החשמליים. התביעה מוגשת מכוח פקודת הנזיקין ובמסגרתה הולך הרגל טוען כי הוא זכאי לפיצוי מכוח רשלנותו של הרוכב החשמלי. חושבים שהתביעה לא תוגש? תחשבו שוב. מכיוון שהולך הרגל סובל מנזקי גוף, ומכיוון שהוא לא יכול להיפרע מחברת ביטוח, התביעה כנגד הרוכב החשמלי בוא תבוא. 

ביטוח אופניים חשמליים צד שלישי – הגנה מפני תביעות בסך מיליוני שקלים

תביעות צד שלישי נגד רוכבי אופניים חשמליים הן אינן עניין של מה בכך. אלו תביעות נזקי גוף שיכולות לטפס לסכומי עתק. לעתים אף כדי מיליוני שקלים. בפרט לאור העובדה שבין ראשי הנזק הנתבעים, הולך הרגל יכול לבקש פיצוי בגין אובדן השתכרות לעתיד. למשל, אם הולך הרגל הוא אדם בשנות ה-50 לחייו, וכתוצאה נגרם לו נזק חמור שימנע ממנו לחזור לעבוד, התביעה תוגש בעבור כל השכר “שאבד” בעקבותיה. לצד זאת ישנה שורה ארוכה של ראשי נזק נוספים שנאמדים בעשרות אלפי שקלים כמו עזרה רפואית, עזרה צד ג’, כאב וסבל, הוצאות ניידות והרשימה נמשכת. 

מה אפשר לעשות? מעבר לכך שכל רוכב צריך לרכוש ביטוח אופניים חשמליים, יש לוודא כי הפוליסה כולל גם כיסוי צד ג’. דהיינו, כיסוי שהינו מעטפת ההגנה של הרוכב החשמלי במקרה שבו צד שלישי (למשל – הולך רגל) מגיש נגדו תביעה אישית. 

שימו לב כי ביטוח אופניים חשמליים צד ג’ איננו דומה במשמעותו לביטוח צד ג’ לרכב. בכל הנוגע לרכבים מנועיים, ביטוח צד שלישי עוסק בנזקי רכוש. ביטוח החובה מפצה את הנפגע מהרכב על נזקיו הגופניים, וביטוח צד ג’ נועד לכסות נזקי רכוש. בביטוח אופניים חשמליים, התמונה שונה. ביטוח צד שלישי לאופניים חשמליים מכוון בעיקר לכיסוי נזקי גוף (אך חל גם על נזקי רכוש). הוא מהווה מעין תחליף לביטוח החובה המוכר מעולם הרכב. 

כמה עולה ביטוח אופניים חשמליים צד שלישי?

ביטוח אופניים חשמליים צד שלישי מהווה חלק בלתי נפרד מפוליסת ביטוח אופניים חשמליים. גבול הכיסוי נקבע בהתאם לגובה הפרמיה החודשית שמוסכמת בין הרוכב החשמלי לחברת הביטוח. ישנן פוליסות המציעות ביטוח צד שלישי לאופניים חשמליות בגובה של מיליון שקלים, ואחרות שמאפשרות סכומים גבוהים יותר.

הפרמיה החודשית הממוצעת לביטוחי אופניים חשמליים איננה גבוהה ועומדת לרוב על כמה עשרות שקלים עד 150-200 שקלים. ללא ספק סכום שכל אחד יכול לעמוד בו. תביעות צד שלישי נגד רוכבי אופניים חשמליים יכולות לטפס לסכומים עצומים ולכן ההוצאה החודשית הזו היא ממש “מוצר צריכה בסיסי”.