חוק: אופניים חשמליים ימוחזרו בתום השימוש

חוק: אופניים חשמליים ימוחזרו בתום השימוש

במוקד הייעוץ של אתר “הרוכב החשמלי”, המקבל מדי חודש מאות פניות מרוכבים ורוכבות, אנו מייעצים גם לרוכבים שיש להם כבר זוג אופניים ממונעים בבית. לעתים קרובות הנציגים שלנו מייעצים ללקוח לא רק “מה לקנות?”, אלא גם “מה לעשות עם האופניים הקיימים”. 

למשל, איך ואיפה אפשר לעשות טרייד אין לאופניים חשמליים. כמה הם עשויים לקבל על האופניים הישנים שלהם אם יפעלו כצרכנים נבונים וימנעו מהשארת האופניים הקודמים “לעלות אבק” במחסן. כעת מסתבר שגם המשרד להגנת הסביבה מוטרד מהנושא, ומרחיב בהתאם את החקיקה הנוגעת לאופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים שתם זמנם. 

המשרד להגנת הסביבה קבע (ינואר 2021) כי החוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות, תשע”ב-2012, הלא הוא “חוק פסולת אלקטרונית”, יחול מיולי 2021 גם על אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים. 

מיולי 2021 ואילך הציבור הרחב יוכל להעביר אופניים חשמליים ישנים למרכזי איסוף עירוניים, או לנקוט בדרכים אחרות שתקבענה על ידי המשרד להגנת הסביבה.

קראו עוד:

 

במשרד מסבירים כי זהו צעד מתבקש לאור הצמיחה האדירה בשוק האופניים החשמליים והקורקינטים החשמליים בשנים האחרונות. רק לאחרונה דווח על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שבכ-7% ממשקי הבית בישראל יש גם בעלות על אופניים חשמליים, ומנתוני רשות המסים עולה שהיקף הייבוא עומד על כ-40,000 כלים בשנה

 

אופניים חשמליים דגמי 2021, מה עושים עם דגמי 2020 שסיימו את דרכם?

בד בבד עם הזינוק המטאורי במספר האופניים החשמליים והקורקינטים הממונעים, חלה עלייה עקבית בתאונות כתוצאה מהתלקחות סוללות, התפוצצות מטענים ונזקים לאחר הטמנת אופניים ישנים שלא כהלכה. 

במשרד להגנת הסביבה רואים בתופעה “בעיה סביבתית” והוחלט לתת את הדעת לגבי איסוף ומחזור הכלים החשמליים ורכיביהם. זאת תוך חתירה לצמצום המפגעים הפוטנציאלים. 

מחזור אופניים חשמליים – החלטה הגיונית

החלטת המשרד מפזרת במידה רבה את אי הבהירות שאפפה את הנושא. בעיקר בנוגע לשאלה האם חוק פסולת אלקטרונית כולל בתוכו גם קורקינטים או אופניים חשמליים. כאשר החוק חוקק בשנת 2012, כלי תחבורה הוחרגו ממנו (כפי שהיה נהוג בזמנו באירופה). כעת המשרד הישראלי לוקח את זה צעד קדימה וקובע כי אופניים חשמליים דינם כדין כל מוצר חשמלי אחר. 

ההחלטה בהחלט הגיונית. אופניים חשמליים הם מוצר שמכיל מערכות אלקטרונית וחומרים שיש לשים לב כיצד מטפלים בהם בתום השימוש. בראש ובראשונה סוללות הליתיום-יון שמניעות את האופניים ושידועות כפוטנציאל ברור ליצירת מפגעים סביבתיים. 

במשרד הגנת הסביבה קובעים כי האחריות על האיסוף המבוקר וההמשך המפוקח למחזור יהיה באחריותם של היצרנים והיבואנים. התהליך יבוצע על ידי תאגידי המחזור שמחזיקים בידע הדרוש לשם כך, ויכללו את כל רכיבי האופניים – צמיגים, סוללות, כבלים, פלסטיק ומתכת. 

החוק קובע כי גם משווקים אשר מוכרים אופניים חשמליים או סוללות יהיו מחויבים להתקשר עם תאגידי מחזור, ולהעביר אליהם פסולת אלקטרונית. זאת בכפוף להנחיות שנקבעו על ידי המשרד להגנת הסביבה. כך גם החוק רלבנטי לגבי חברות המפעילות שירותים של אופניים חשמליים להשכרה או השכרת קורקינטים חשמליים. 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך