גם בזכות אופניים חשמליים: מתנדבי איחוד הצלה מנצחים את השעון

גם בזכות אופניים חשמליים: מתנדבי איחוד הצלה מנצחים את השעון

ערב שישי, רגע לפני כניסת שבת, ד”ר אורן שגיב מקבל התראה על נער בן 16 שמצוי במצוקה נשמיתית בגלל התקף אלרגיה קשה ברחוב דיזינגוף בתל אביב. המרוץ כנגד השעון מתחיל

ד”ר שגיב לא חושב פעמיים. הוא יודע שבשעה כזו, רק הוא יכול להגיע במהירות למרכז העיר. כמתנדב של “איחוד הצלה” הוא מזנק כמו קפיץ ממקומו, מפעיל את האופניים החשמליים שלו, וטס לנקודה. כמו במקרים רבים אחרים הוא הראשון באירוע. הנער הנפוח מקבל מיד זריקת אדרנלדין, הרופא מייצב את מצבו, ומציל את חייו. ניידת טיפול נמרץ תגיע רק יותר מ-20 דק’ לאחר הקריאה, ולולא הרופא החשמלי ייתכן ולסיפור לא היה סוף טוב.

“זה לא רק אופניים חשמליים ולא רק ד”ר שגיב הנהדר, זה אלפי מתנדבים שיוצאים לעשרות אלפי קריאות בחודש”, מתגאה אלי פולק, מנכ”ל איחוד הצלה וממייסדי הארגון, “מספר הזהב שלנו הוא 90 והמטרה שלנו היא להגיע לכל אירוע בתוך 90 שניות. כדי להגשים יעד כל כך שאתפני אנחנו צריכים להשתמש בכל האמצעים התחבורתיים. אם זה אזור כפרי או פראי, יש לנו טרקטורונים, אם זה בכנרת אז יש לנו סירות, ואם זה במרחב האורבני אז אופניים חשמליים הם פתרון מושלם. זאת כמובן לצד הקטנועים והאופנועים שמשלימים את המערך הדו-גלגלי”. 

“חיים רבים ניצלו בזכות האופניים האלה”

“האופניים החשמליים שלי הם ניידת טיפול נמרץ מאובזרת למשעי”, אומר ד”ר שגיב, “יש בהם כל מה שצריך בשביל לטפל באירועים, כולל קשים וחמורים. חיים רבים ניצלו בזכות האופניים האלה והמערכת החשמלית שלהם היא זו שמאפשרת לי לשאת על שני גלגלים ציוד רפואי כמו אמבולנס לכל דבר”.

עם 6,000 מתנדבים הפרוסים בכל רחבי הארץ, ומתוכם כ-300 מתנדבים הרכובים על גבי אופניים חשמליים, אין כמעט אחד מאיתנו שלא נתקל בשלב כזה או אחר במתנדבי ארגון “איחוד הצלה”. בזכות השימוש המיוחד של הארגון באופניים החשמליים, ההופכים בעזרת מתנדביו לבשורה מצילת חיים, הרוכב החשמלי החליט לתת להם את הבמה.

90 שניות לכל אירוע, ראשונים בשטח בלא מעט מקרים

לפני הכל, קצת רקע. הרעיון מאחורי ארגון “איחוד הצלה” נולד בניו יורק בסוף שנות ה-80, עם היווסדו של גרעין מתנדבי הצלה שהורכב מקבוצת אזרחים בוגרי קורס עזרה ראשונה. 

המתנדבים שמו לעצמם למטרה לספק טיפול ראשוני במקום לכל דורש, עד הגעת האמבולנס עם הצוות הרפואי. המודל הועתק לישראל, אך בשלב ראשון סניפי “הצלה” פעלו ללא תיאום בכל רחבי הארץ.

6,000 מתנדבים בפריסה ארצית (צילום: שירה הרשקופ)

בשנת 2006, במהלך מלחמת לבנון השנייה, כאשר מתנדבי “הצלה” החלו להיפגש זה עם זה באירועים, הובן הצורך לייצר חיבור אחד. לפעול תחת קורת גג אחת. מכאן למעשה גם שמו של הארגון “איחוד הצלה”.

כבר כ-15 שנה שהארגון פועל תחת הפלטפורמה הזו, והוא מושתת על מתנדבים שמספקים מענה מקצועי וראשוני בשטח. במקרים רבים, מענה מציל חיים. 

המתנדבים והמתנדבות פזורים בכל רחבי הארץ ומגיעים מכל פסיפס החברה הישראלית – חרדים, חילונים, מסורתיים, ערבים, יהודים, נשים וגברים. פעילות איחוד הצלה מתקיימת בהיקף של 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, כולל שבתות וחגים.

הארגון ממומן מתרומות בלבד, אשר מפוקחות על ידי פירמת הנהלת חשבונות מהמובילות בישראל. הפעילות הכספית כפופה לפיקוח ועדות ביקורת ומתבצעת בשקיפות מלאה. 

לפני מספר שנים הצטרפו למערך רוכבים חשמליים רכובים שיצרו מפגש מדויק בין היכולת הנהדרות של האופניים החשמליים לספק מענה תחבורתי קל ומהיר, לבין החזון של 90 השניות.

“לא התחלנו עם 300 מתנדבים רכובים מיד”, אומר פולק, “בשלב ראשון הם היו בודדים, משם עלינו ל-50 מתנדבים רכובים, אחרי זה 100, היום 300 והיד עוד נטויה. היתרונות הרבים שמגולמים במתנדב שרכוב על אופניים חשמליים מעודדים אותנו להרחיב את הצי הדו-גלגלי”. 

“לנווט במרכז העיר, גם בשכונות עם הסמטאות הקטנות והרחובות הצרים”

“בחלק גדול מאד מהאירועים, אני הראשון שמגיע לשטח”, אומר מרדכי עובד, חובש רכוב המתנדב בירושלים, “זו תחושת שליחות נהדרת והמהירות היא לא בגלל הפרת חוקי תנועה, חס וחלילה, אלא בעיקר תודות לאופניים החשמליים”. 

“בעיר כמו ירושלים, עם טופוגרפיה של עליות וירידות, ועם רכבת קלה ורחובות צרים, אופניים חשמליים הם כלי תחבורה מושלם לחובש שרוצה להציל חיים”. 

מרדכי, 20, הצטרף לאיחוד הצלה לפני כשלוש שנים (“פשוט דפקתי בדלת וביקשתי להתנדב”). היות שאז טרם מלאו לו 18, הוא החל דרכו כמתנדב לוגיסטיקה.

ברגע הראשון שיכל, עבר קורס חובשים, ומאז הוא מגיע לכ-170 אירועים בחודש. יוצא מ”בסיס האם” שלו בשכונת נחלאות ומגיע למגוון רחב של שכונות במרכז הבירה (גן הפעמון, רחביה, מאה שערים, גאולה, המושבה הגרמנית ועוד). 

“אני רוכב על אופניים חשמליים ויכול בקלות לנווט במרכז העיר, גם בשכונות עם הסמטאות הקטנות והרחובות הצרים”, הוא אומר, “זה יתרון משמעותי על כוחות הצלה ורפואה אחרים, שעבורם מרכז העיר ירושלים, במיוחד עם הרכבת הקלה, הוא לא בדיוק מארג של נתיבים נוחים וזמינים. אפשר להגיד שבשביל מתנדב בתוך מרחב אורבני צפוף, אופניים חשמליים הם הפתרון האולטימטיבי”. 

“מייצרים את האופניים החשמליים בעצמנו”

מעניין לגלות כי איחוד הצלה מייצר ומייבא את האופניים החשמליים למתנדבים באופן עצמאי על ידי תפעול מערך במזרח הרחוק והרכבה בישראל.

אלי פולק, מנכ"ל איחוד הצלה (צילום: שירה הרשקופ)

“אנו מייצרים את האופניים החשמליים בעצמנו. התאמת אופניים חשמליים לחובש, פרמדיק או רופא היא לא עניין של מה בכך”, אומר פולק.

“עברנו כמה וכמה דגמים עד שהגענו לארץ המובטחת. היום יש לנו דגמים מיוחדים של אופניים חשמליים שמאפשרים גם את המהירות הדרושה, גם את טווח הנסיעה הרצוי, וגם – חשוב מכל – נשיאת הציוד. בין אם אלו תיקי BLS לחובשים ובין אם תיקי ALS לפרמדיקים ורופאים”. 

היתרון הגדול של האופניים החשמליים עבור ארגון איחוד הצלה טמון כאמור בזמינות הגבוהה של הכלי.

“המתנדב יכול להחנות את האופניים החשמליים הכי קרוב למקום שבו הוא נמצא”, מסביר פולק, “קח לדוגמה שני מתנדבים שנמצאים ברמת גן וגרים בבניין עם חניון תת קרקעי. המתנדב עם האופניים החשמליים יכול לזנק בחצי דקה מהר יותר לעומת חברו שצריך ‘להוציא’ את הרכב או הקטנוע מהחניון. בנוסף יש אזורים בהם הכניסה עם רכבים מנועיים אסורה בהחלט כמו שווקים פתוחים, גינות ציבוריות, טיילות, רחובות הולנדיים ועוד”. 

גם כשמגיעים תוך 90 שניות לאירוע, בטיחות הרכיבה מעל הכל

פולק מודע לסכנות הבטיחותיות האורבות למתנדביו הרכובים על אופניים חשמליים והוא מסביר כי החבר’ה עוברים באופן תדיר הדרכות והשתלמויות על רכיבה בטוחה וחידוד חוקי תנועה. 

“האופניים החשמליים שלנו הם אופני חירום שמסומנים עם אורות אזהרה, אבל אנחנו לא מאשרים לרוכבים לבצע עבירות תנועה כמו חציית צמתים באדום, רכיבה נגד כיוון התנועה וכדומה. הם צריכים לעשות הכל בכדי להגיע ליעדם במהירה, אבל לא במחיר של סיכון חיים. אופניים חשמליים זה לא אמבולנס או רכב, והרוכב הוא פגיע יותר”. 

בהמשך לסוגיה הזו פולק מציין כי בימים אלה הארגון רוכב לכל המתנדבים הרכובים ביטוח אופניים חשמליים הכולל גם ביטוח תאונות אישיות וגם ביטוחי צד ג’. בנוסף הרוכבים מקבלים מידע שיעזור להם להפחית את הסיכוי לגניבת האופניים, ועל כל הכלים מותקנת מערכת GPS שגם מאפשרת בקרה על מיקומים בזמן אמת, וגם מהווה מנגנון הגנה אפקיטיבי כנגד גנבים פוטנציאליים. 

ההצטרפות לארגון אפשרית לכל מי שרוצה להתנדב ולקחת חלק בפעילות. הדלת פתוחה לא רק בעבור מי שעבר קורס רפואי בעברו (כמו חובשים צבאיים או פרמדיקים יוצאי מד”א). איחוד הצלה מקיים קורסי חובשים בני 200 שעות הנפתחים מעת לעת ובפריסה ארצית רחבה. 

 
Previous
Next

קנו ישירות מהיבואן - התחייבות למחיר הנמוך ביותר

רוצים לקבל הצעת מחיר מיוחדת? לפרטים ורכישה ישירות מהיבואן השאירו פרטים ויחזרו אליכם בהקדם!

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך