בשנת 2006, במהלך מלחמת לבנון השנייה, כאשר מתנדבי “הצלה” החלו להיפגש זה עם זה באירועים, הובן הצורך לייצר חיבור אחד. לפעול תחת קורת גג אחת. מכאן למעשה גם שמו של הארגון “איחוד הצלה”.
כבר כ-15 שנה שהארגון פועל תחת הפלטפורמה הזו, והוא מושתת על מתנדבים שמספקים מענה מקצועי וראשוני בשטח. במקרים רבים, מענה מציל חיים.
המתנדבים והמתנדבות פזורים בכל רחבי הארץ ומגיעים מכל פסיפס החברה הישראלית – חרדים, חילונים, מסורתיים, ערבים, יהודים, נשים וגברים. פעילות איחוד הצלה מתקיימת בהיקף של 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, כולל שבתות וחגים.
הארגון ממומן מתרומות בלבד, אשר מפוקחות על ידי פירמת הנהלת חשבונות מהמובילות בישראל. הפעילות הכספית כפופה לפיקוח ועדות ביקורת ומתבצעת בשקיפות מלאה.
לפני מספר שנים הצטרפו למערך רוכבים חשמליים רכובים שיצרו מפגש מדויק בין היכולת הנהדרות של האופניים החשמליים לספק מענה תחבורתי קל ומהיר, לבין החזון של 90 השניות.
“לא התחלנו עם 300 מתנדבים רכובים מיד”, אומר פולק, “בשלב ראשון הם היו בודדים, משם עלינו ל-50 מתנדבים רכובים, אחרי זה 100, היום 300 והיד עוד נטויה. היתרונות הרבים שמגולמים במתנדב שרכוב על אופניים חשמליים מעודדים אותנו להרחיב את הצי הדו-גלגלי”.
“לנווט במרכז העיר, גם בשכונות עם הסמטאות הקטנות והרחובות הצרים”
“בחלק גדול מאד מהאירועים, אני הראשון שמגיע לשטח”, אומר מרדכי עובד, חובש רכוב המתנדב בירושלים, “זו תחושת שליחות נהדרת והמהירות היא לא בגלל הפרת חוקי תנועה, חס וחלילה, אלא בעיקר תודות לאופניים החשמליים”.
“בעיר כמו ירושלים, עם טופוגרפיה של עליות וירידות, ועם רכבת קלה ורחובות צרים, אופניים חשמליים הם כלי תחבורה מושלם לחובש שרוצה להציל חיים”.
מרדכי, 20, הצטרף לאיחוד הצלה לפני כשלוש שנים (“פשוט דפקתי בדלת וביקשתי להתנדב”). היות שאז טרם מלאו לו 18, הוא החל דרכו כמתנדב לוגיסטיקה.
ברגע הראשון שיכל, עבר קורס חובשים, ומאז הוא מגיע לכ-170 אירועים בחודש. יוצא מ”בסיס האם” שלו בשכונת נחלאות ומגיע למגוון רחב של שכונות במרכז הבירה (גן הפעמון, רחביה, מאה שערים, גאולה, המושבה הגרמנית ועוד).
“אני רוכב על אופניים חשמליים ויכול בקלות לנווט במרכז העיר, גם בשכונות עם הסמטאות הקטנות והרחובות הצרים”, הוא אומר, “זה יתרון משמעותי על כוחות הצלה ורפואה אחרים, שעבורם מרכז העיר ירושלים, במיוחד עם הרכבת הקלה, הוא לא בדיוק מארג של נתיבים נוחים וזמינים. אפשר להגיד שבשביל מתנדב בתוך מרחב אורבני צפוף, אופניים חשמליים הם הפתרון האולטימטיבי”.
“מייצרים את האופניים החשמליים בעצמנו”
מעניין לגלות כי איחוד הצלה מייצר ומייבא את האופניים החשמליים למתנדבים באופן עצמאי על ידי תפעול מערך במזרח הרחוק והרכבה בישראל.