אופניים חשמליים חוקים – מתי תשלמו קנס בסך 1,000 שקלים?

אופניים חשמליים חוקים – מתי תשלמו קנס בסך 1,000 שקלים?

החדירה של האופניים החשמליים למרחב הציבורי, והצמיחה המדהימה של השוק בתוך עשר שנים בלבד, הולידו גם לא מעט ביקורת. בעיקר בנושאי בטיחות, ובפרט בהיבטים הקשורים לממשק שבין רוכבים חשמליים למשתמשים אחרים בדרך.

בין אם הם הולכי רגל על המדרכות או מעברי החצייה, ובין אם הם נהגים המתניידים על הכביש וצריכים כעת לשים לב לשחקן החדש בקבוצה. הביקורת לוותה בלחץ ציבורי, והביאה לכך שכיום חלים על אופניים חשמליים חוקים שונים. מה אומרים החוקים הללו וכיצד מתמודדים עמם? מה יגרור קנס של 1,000 שקלים? האם החוקים הללו הם הפתרון או אולי הבעיה? הרוכב החשמלי מסביר.

ראשית כל – קצת נתונים. בישראל יש כיום למעלה מ-250,000 אופניים חשמליים המוחזקים ברובם על ידי מבוגרים בגילאי 19 ומעלה. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כ-6%-7% ממשקי הבית בישראל הינם בעלים של אופניים חשמליים. כלומר, המהפכה כבר כאן ואי אפשר לעצור אותה.

מנגד, אופניים חשמליים מעורבים לצערנו בתאונות דרכים רבות. יתרה מזו, ב-9 מכל 10 תאונות, הנפגע הוא הרוכב. כשהמדינה החליטה לקבוע לאופניים חשמליים חוקים, היא אמנם עשתה זאת בכדי להגן על המשתמשים האחרים בדרך, אך בראש ובראשונה אלו חוקים שמגנים על הרוכבים.

אופניים חשמליים חוקים – רכיבה על שבילי אופניים בלבד

החוק המרכזי והידוע ביותר לגבי אופניים חשמליים הוא החובה לרכוב על שבילי אופניים מוסדרים בלבד. רוכבים חשמליים מתרעמים על כך – ובמידה רבה של צדק – שכן המדינה אמנם קבעה לאופניים חשמליים חוקים כנגד רכיבה על מדרכות, אך איננה מספיקה לסלול די שבילי אופניים איכותיים.

מעטים בלבד הם הרוכבים שיכולים לרכוב מפתח ביתם ועד למשרד או ליעד מבלי להידרש לרדת לכביש. על העיכוב בסלילת התשתיות ניתן ללמוד למשל מהפרויקט השאפתני – “אופנידן” – שמדבר על חיבור 14 רשויות מקומיות במרכז הארץ לרשת של יותר מ-150 ק”מ של שבילי אופניים (בעלות של למעלה מ-650 מיליון שקלים). הפרויקט הוכרז בחגיגיות לפני מספר שנים, אך רק בסוף שנת 2019 החלו העבודות.

נכון, אין ספק שיש כיום יותר שבילי אופניים מבעבר, בעיקר לאור העובדה שהכנסת קבעה לאופניים חשמליים חוקים האוסרים על רכיבה על מדרכות, אך ההיצע מתקשה לעמוד בביקוש. כך או כך, החוק קובע כי בהעדר שביל אופניים, הרוכב צריך “לרדת לכביש” ולרכוב בצד ימין בזהירות.

לא מדובר בעניין של מה בכך שכן רכבים רבים אינם שמים לבם לאופניים החשמליים, ולא בכל נתיב נסיעה יש מקום גם לרוכב וגם למכונית. כך נוצרים מצבים רבים של “כמעט ונפגע” כאשר הרוכב מבקש בסך הכל לקיים את מה שנקבע לו בחוק.

במידה שאתם רוכבים על מעבר חצייה, מותר לעשות זאת אך ורק במעברי חצייה ייעודיים. מהו מעבר חצייה לאופניים? ובכן, מדובר במעין קו מקוטע המצויר לצד שלבי מעבר החצייה המוכרים לנו והמיועדים להולכי רגל. במידה שאין במעבר החצייה גם מעבר חצייה לאופניים, עליכם לרדת מהכלי, וללכת ברגל עד להגעה לשביל האופניים הבא.

גיל מינימום – 16 ומעלה

אחת הבעיות המרכזיות של האופניים החשמליים היא רכיבה פרועה ובלתי זהירה של בני נוער. צעירים אלה, אשר למרביתם אין כלל רישיון נהיגה, רוכבים באופן חסר אחריות. ללא אביזרי מיגון, בניגוד לחוקי התנועה, מבלי להצטייד בתאורה ובקלות דעת. המחוקק היה ער לכך וכאשר נקבעו לאופניים חשמליים חוקים, נקבע גם גיל מינימום – 16.

הוראת חוק זו מומלץ לכבד והמסר הוא להורים. הורים יקרים, גם אם הילד מתעקש על אופניים חשמליים, וגם אם זה לכאורה “סוגר לכם פינה” של הסעות עם הרכב, חשוב להימנע מרכישת אופניים חשמליים לילדים מתחת לגיל 16. זה אסור, זה בלתי חוקי וזה בעיקר מסוכן. זאת ועוד, גם אם מלאו לנער או לנערה 16 שנים, חשוב לדעת כי אין לרכוב על אופניים חשמליים מבלי לעבור מבחן תיאוריה.

אופניים חשמליים חוקים לגבי הרכבת ילדים

הורים רבים, וביניהם גם “הרוכב החשמלי” בכבודו ובעצמו, משתמשים באופניים החשמליים ככלי תחבורה להסעת הילדים למסגרות. מדובר בהחלט בפתרון נהדר שכבר כתבנו עליו כאן בבלוג שלנו (קראו עלהרכבת ילדים על אופניים חשמליים). אך גם הרכבת ילדים על אופניים חשמליים צריכה להיעשות בבטיחות ולפי חוק.

בעניין זה יש לזכור כי כאשר המחוקק החיל על אופניים חשמליים חוקים, הוא התייחס גם להורים המרכיבים. בחוק נקבע במפורש כי מותר להרכיב אך ורק ילדים עד גיל 8, וגם זאת במושב ייעודי בלבד. בקיצור, הורים יקרים, לא מרכיבים ילדים גדולים על האופניים, לא מושיבים ילד “על הרמה”, לא מניחים אותו “על הסבל” וכמובן שרוכבים עם ילדים בזהירות מרבית. הקפידו לחבוש לילדים קסדה וחבשו גם קסדה בעצמכם כדוגמה אישית.

מוסיקה? טלפון? לא ולא

הוראה חשובה נוספת שיש להכיר לגבי רכיבה על אופניים חשמליים היא האיסור המוחלט לשמוע מוסיקה בשתי אוזניות ו/או לשוחח בטלפון נייד (ללא אוזניה ייעודית). ממש כמו ברכב, מדובר בקנס שיכול להגיע עד כדי 1,000 שקלים. כאשר אתם רוכבים על אופניים חשמליים עליכם להיות מודעים היטב לסביבה. הולכי הרגל אינם תמיד חשים בנסיעתכם והם עולים תדיר על שבילי האופניים, והרכבים המנועיים יפספסו אתכם בקלות. רוכב חשמלי חייב להיות תמיד דרוך ומודע. שמיעת מוסיקה או דיבור בטלפון הסלולרי מוציאים אתכם מהריכוז גם לגבי מכשולים בדרך כמו מעברי שביל-מדרכה, בורות, מהמורות, קרקע מחליקה וכדומה. רוצים לדבר בטלפון או לשלוח ווטסאפ שאתם “בדרך”? עצרו בצד, עשו את מה שאתם צריכים, והמשיכו לאחר מכן לרכוב בבטחה.

תן לרוכב החשמלי לעזור לך

לקבלת הצעות מחיר מיוחדות, לייעוץ לגבי דגמים מומלצים וחנויות מומלצות במיוחד –

השאר טלפון או מייל ונחזור אלייך בהקדם