בית המשפט העליון קובע כי אופניים חשמליים אינם רכב מנועי – מה זה אומר?

בית המשפט העליון קובע כי אופניים חשמליים אינם רכב מנועי – מה זה אומר?

בית המשפט העליון קובע בפסק דין עקרוני כי אופניים חשמליים אינם “רכב מנועי” ומדובר בפסיקה בעלת השלכות בנוגע לזכות לפיצוי לאחר תאונת אופניים חשמליים. 

מה זה אומר? פשוט מאד. בישראל קיים חוק סוציאלי לגבי תאונות דרכים שקובע שכל אדם שנפגע בתאונת דרכים שהיה מעורב בה רכב מנועי זכאי לפיצוי. ללא כל קשר לסוגיית האשמה. כולל אפילו הולך רגל שהתפרץ לכביש או נהג שנפצע בתאונה לאחר שחצה צומת באור אדום. 

קראו עוד על:

בשנים האחרונות, בעקבות ריבוי תאונות אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים, ובעיקר לאור העובדה שהמחוקק קבע כי הרוכבים צריכים לרדת מהמדרכה אל הכביש, נפגעי תאונות דו-גלגלי ביקשו להכיר בהם כנפגעי תאונות דרכים.

אולם מכיוון שהזכות להיכלל תחת ההגנה של חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים תלויה במעורבות “רכב מנועי”, ההליכים המשפטיים עסקו רבות בשאלה האם אופניים חשמליים הם רכב מנועי לכל דבר ועניין.

 

האם אופניים חשמליים הם רכב מנועי? בית המפשט העליון קבע שלא

רוב הערכאות דחו את הטיעון ורק בפסקי דין בודדים התקבלה תוצאה אחרת. הסוגיה נותרה באוויר עד שכעת הוכרעה – בית המשפט העליון קובע באופן חד משמעי כי דינו של רוכב אופניים חשמליים שנפגע בתאונה כדינו של הולך רגל. 

אז רוכבי אופניים חשמליים שנפגעו בתאונה לא זכאים לפיצוי?

ממש לא. הם פשוט מוגדרים כ”הולכי רגל”. כשם שהולכי רגל זכאים לפיצוי, כך גם הרוכב החשמלי שנפגע. לדוגמה, אם רוכב אופניים חשמליים היה מעורב בתאונה עם מכונית או אופנוע, הפיצויים ישולמו על ידי חברת הביטוח שביטחה את כלי הרכב בביטוח חובה. 

מה לגבי תאונה עצמית?

במידה שרוכב אופניים חשמליים נפגע בתאונה עצמית, שלא אירעה תוך מעורבות של רכב מנועי, הדרך לתשלום פיצויים עשויה לעבור באפיקים אחרים. למשל:

  • ביטוח אופניים חשמליים – ניתן לרכוש כיום ביטוח אופניים חשמליים המתפקד בתור ביטוח תאונות אישיות. ביטוח זה מעניק פיצוי של עשרות אלפי שקלים לנזקי גוף וכן כיסוי של 1-2 מיליון שקלים לנזקי צד ג’ (למשל בעת פגיעה בהולך רגל). קראו כאן על הצעות לפוליסת ביטוח אופניים חשמליים.
  • תביעה נגד מי שאחראי לתאונה – תאונות אופניים חשמליים רבות יכולות להיגרם בגלל רשלנות של גורם כלשהו. למשל, עירייה שהתרשלה בסתימת בורות מסוכנים בכביש, תחנת דלק שלא הקפידה על שמן חלקלק וכדומה. במקרים אלה ניתן להגיש תביעה לפיצוי מהגורם הרשלן.
  • הכרה באירוע כתאונת עבודה – רוכבים רבים משתמשים באופניים ככלי רכב להגעה לעבודה. אם התאונה אירעה בדרך הביתה מעבודה או בדרך מהעבודה לבית, ייתכן שהאירוע יכול להיות מוגדר בתור תאונת עבודה. במקרה זה, הפיצויים ישולמו מעת המוסד לביטוח הלאומי (קראו כאן עוד על תאונת אופניים חשמליים כתאונת עבודה). 

מה הלאה?

פסיקת בית המשפט העליון סתמה ככל הנראה את הגולל על ההכרה ברוכבי אופניים חשמליים כזכאים לפיצוי לפי חוק הפלת”ד. ללא מהלך חקיקתי ברור, שיטיל על הרוכבים את החובה לרכוש ביטוח, ובמקביל יכלול הסדרה של מספרי רישוי לאופניים חשמליים, רק ביטוח אופניים חשמליים שיירכש באופן פרטי יוכל לספק את המענה הדרוש. 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך