אופניים חשמליים בעד ונגד – המספרים המפתיעים

אופניים חשמליים בעד ונגד – המספרים המפתיעים

המהפכה החשמלית כבר כאן. אם בשנת 2010, כאשר האופניים החשמליים הופיעו לראשונה, יובאו לישראל כמה מאות כלים בלבד, ומרבית האופניים החשמליים היו למעשה אופניים רגילים שהותקן עליהם “קיט” חשמלי, כיום חנויות אופניים חשמליות צצות בכל קרן רחוב, ומציגות פעילות יפה (ראה אינדקס חנויות האופניים הגדול בישראל). לפי נתוני רשות המסים, כרבע מיליון אופניים חשמליים יובאו לישראל בין השנים 2014-2017, ובשנת 2016 עמד נתח השוק של האופניים החשמליים על כ-16% מענף האופניים.

ככל שיותר ויותר רוכבים מגלים את הפתרון שמגולם באופניים החשמליים, וככל שישנה חדירה לסקטורים נוספים (כמו עובדים, סטודנטים, מבוגרים, הורים וכדומה), כך הגרף מתעקל מעלה. עם זאת, אנו שומעים גם לא מעט ביקורת כנגד האופניים החשמליות. ביקורת שמתעצמת עם כל פרסום לגבי תאונת דרכים בה היו מעורבים אופניים חשמליים. מי צודק? המספרים מדברים בעד עצמם.

אופניים חשמליים – בעד

ישנה שורה ארוכה של טיעונים שיכולים להישמע בעד אופניים חשמליים. חלקם נוגעים לשוק התחבורה המקומי, חלקם עוסקים במודעות סביבתית, וחלקם מתקשרים להתפתחות המרחב האורבני בישראל. הנה כמה מהיתרונות המרכזיים אשר ניתן ליחס לאופניים החשמליות, ומדוע על המדינה לפעול לקדם את התחום ולא ללחוץ על הבלם:

ירידה במספר המכוניות – מרבית רוכבי האופניים החשמליים בישראל נמצאים במרכז הארץ (העמוס, הפקוק והצפוף). כלומר, הם מהווים פתרון משמעותי שמסייע להוריד רכבים מהכביש, החל ממכוניות וכלה באופנועים וקטנועים. בפרט כאשר רבים מהרוכבים החשמליים הם עובדים שמשתמשים בכלי הדו-גלגלי כאמצעי תחבורה לכל דבר ועניין. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בעוד שהגידול בשטח הכבישים בישראל מקביל לקצב הגידול באוכלוסייה (גידול של כ-28% בין השנים 2004-2017), מספר כלי הרכב שברשות הישראלים גדל בקצב מהיר הרבה יותר, כפול למעשה (גידול של 49.5% בין 2004-2017). במילים אחרות, יותר מכוניות ופחות כבישים. כשלוקחים את הנתונים האלה ומצליבים אותם עם העובדה שרוכבי אופניים חשמליים פשוט משאירים את הרכב בחנייה, היתרון הוא ברור.

אופניים חשמליים ואיכות סביבה – כלי רכב שאינם חשמליים הם מגורמי זיהום האוויר המרכזיים והמסוכנים ביותר. על פי דו”ח שפורסם על ידי ארגון ה-OECD, בעוד שניתן לרשום בישראל שיפור מבחינת המזהמים שמקורם במפעלים ותעשייה (בשל המעבר לגז טבעי), ישנה החמרה בפליטה מסוכנת של תחמוצות חנקן אשר מקורן בכלי רכב. בעיקר בעקבות הגידול העצום במספר הרכבים שעולים על הכבישים בישראל בכל שנה. אל מול הנתונים האלה, בולט באופן ניכר היתרון החשוב ביותר של האופניים החשמליים. לא מדובר רק בכלי רכב ירוק וידידותי לסביבה, אלא שהורדת הרכבים מהכביש (כנגד כל רוכב חשמלי) היא פתרון סביבתי רם-מעלה.

הפחתת העומס בתחבורה הציבורית – השימוש בתחבורה הציבורית בישראל נמצא במגמת עלייה נוכח השיפור באמצעי התחבורה השונים. מבחינה זו, טוב לדעת שרוכבים חשמליים חוסכים מקום בתחבורה הציבורית, ומאפשרים לאוכלוסיות אחרות ליהנות ממנה. בעיקר מבוגרים וקשישים או ילדים בגילאים צעירים.

הבטיחות והפיקוח מתגברים – אם לפני מספר שנים היה אפשר לומר ששוק האופניים החשמליים הוא שוק פרוץ, כיום התמונה שונה בתכלית. הגורמים הרשמיים מבינים כי האופניים החשמליות כאן בכדי להישאר, ואנו רואים יותר ויותר פיקוח ואכיפה. אמצעים אלה משמשים הן כגורם הרתעה והן כגורם המשפר את הענף. אופניים חשמליים לא חוקיים מורדים מהכביש, וכך גם רוכבים לא חוקיים כמו ילדים בגילאים צעירים. לאחרונה דווח כי משטרת ישראל עורכת בדיקות ינשוף לרוכבי אופניים למניעת נהיגה בשכרות, וחברות ביטוח רבות מוכנות להעניק לרוכבים כיסויים רחבים. אמנם הרוכבים החשמליים טוענים לעתים ל”חקיקת/אכיפת יתר”, אך אין ספק שכאשר המדינה לוקחת אחריות על הנושא, עשויות להיות לכך השלכות חיוביות בטווח הארוך (כל עוד ההתערבות הינה מדודה, ואינה פוגעת בהתפתחות השוק, כמובן).

שוק העבודה – אופניים חשמליים מהווים פתרון מצוין עבור שוק העבודה. החל משליחים על אופניים חשמליים שמפחיתים את מספר הקטנועים והאופנועים בכבישים (שהינם רכבים דו-גלגליים מסוכנים ומזהמים הרבה יותר), דרך עסקים שיכולים להיעזר באופניים חשמליים לפעילותם השוטפת, וכלה בעובדים שמתניידים על אופניים חשמליים ומקצרים את זמן ההגעה למשרד.

אופניים חשמליים – למה לא?

את הטענות כנגד האופניים החשמליים ניתן לייחס לשני נושאים עיקריים – בטיחות והמתח בין הרוכבים החשמליים להולכי הרגל. המתנגדים מדגישים את היקף התאונות הרב (לכאורה) שבהן מעורבות אופניים חשמליות. רוצה לומר, זהו כלי רכב מסוכן שאין להשלים עם עידוד התופעה. לא נתכחש כמובן לתאונות אופניים חשמליים, אך אפשר בהחלט להפנות את השאלה הזו לכל כלי רכב. למשל, האם ידעתם שהיקף הנפגעים מתאונות אופניים רגילים הוא כפול מהיקף הנפגעים מתאונות אופניים חשמליים? אם מנתחים את התאונות הקשות בענף האופניים, ב-62% מהם מדובר על אופניים רגילים, וב-32% בלבד באופניים חשמליים. דהיינו, המתנגדים לאופניים חשמליים מטעמי בטיחות צריכים להתנגד קודם כל לאופניים רגילים. כמובן שבאמצעי התקשורת אנו רואים תמונה שונה לחלוטין.

הסוגיה השנייה שמעלים מתנגדי האופניים החשמליים היא המאבק על המדרכות. טענה לפיה רוכבי אופניים חשמליים “השתלטו” על המדרכות המיועדות להולכי רגל, והם מסכנים את העוברים והשבים. בעניין הזה בהחלט מדובר בבעיה, אולם גם כאן יש להכיר כמה מספרים. דבר ראשון, ב-90% מתאונות האופניים החשמליים בישראל, הנפגע הוא הרוכב. כלומר, רק בתאונה אחת מכל 10 תאונות אנו מדברים על הולך רגל שנפגע. שנית, משטרת ישראל הגבירה משמעותית את האכיפה כנגד רכיבה שלא בשבילי אופניים, והדבר מראה תוצאות בשטח.

אם בשנים 2013-2014 נרשמו בישראל פחות מ-70 דו”חות לרוכבי אופניים חשמליים, בשנת 2016 לבדה נרשמו למעלה מ-12,350 דו”חות. הרוכבים החשמליים מתרעמים אך הם מבינים את המסר. הם מכירים בכך שעליהם לרכב אך ורק בשבילים המיועדים, ובהעדר שביל אופניים, בצד ימין של הכביש ובזהירות. המדינה מחייבת כיום רוכבים צעירים לעבור מבחן תיאוריה, מה שמשפר משמעותית את תרבות הנהיגה שלהם, ומשמש הכנה טובה לקראת הוצאת רישיון לרכב בעתיד. לכך יש להוסיף את הגידול הרב בסלילת שבילי אופניים ייעודיים, ובערים מסוימות (כמו טיילת תל אביב) השבילים כוללים גם רמזורים ייעודיים.

אופניים חשמליים בעד ונגד – סיכום

אתר “הרוכב החשמלי” מעודד רכיבה בטוחה וירוקה. אין צורך כאן בגילוי נאות לגבי תמיכתנו באופניים החשמליים. אנו לא מתעלמים או מבטלים את טענות הנגד, בעיקר בנושאים של בטיחות ואכיפה. לאחר שאמרנו את זה, חשוב מאד שהדיון לגבי אופניים חשמליים בעד ונגד יהיה על בסיס שיח מקצועי, מבוסס ומפרה. יש לאופניים החשמליות חסרונות אך אנו סבורים כי היתרונות עולים עליהם עשרות מונים. על המדינה לפעול לקידום ענף האופניים בישראל, ותחום האופניים החשמליים בפרט. יותר רוכבים חשמליים, פחות רכבים בכבישים, פחות זיהום אוויר, פחות צפיפות ופקקים והשורה התחתונה ברורה.

לדגמי האופניים המומלצים של הרוכב החשמלי לחצו כאן