אופניים חשמליים במקום רכב – למה לעמוד בפקקים?

אופניים חשמליים במקום רכב – למה לעמוד בפקקים?

בשנים האחרונות יותר ויותר ישראלים מבינים שהרכב הוא עבדות ולא חופש. העמידה היומיומית בפקקים, ההוצאות הגבוהות על ביטוח, הדלק, השטיפות והרשימה נמשכת. 

זו כנראה אחת מהסיבות לעלייה הדרמטית בביקוש לרכישת אופניים חשמליים איכותיים. דהיינו, פתרון קל וירוק שיחליף את הנסיעה היומיומית ברכב, ויהפוך את המכונית לכלי לסופ”ש או ל”משימות מיוחדות”. 

ברמה האישית, גם אני משאיר מדי בוקר את הרכב בחנייה. למרות שיש לנו שתי מכוניות אני תמיד אעדיף שני גלגלים וסוללה. כמעט לכל הסידורים שאני צריך לעשות ברדיוס של 10-15 ק”מ מהבית אני מגיע עם אופניים חשמליים. 

כשקראתי לאחרונה את המספרים לגבי השימוש ברכבים בישראל, הבנתי שזה גם הגיוני. בעקבות התפרצות הקורונה בפברואר 2020, שהביאה לסגר כמעט מוחלט על המשק, ולמצב שבו גם ישראלים שנותרו בעבודתם עברו לעבוד מהבית, משרד האוצר פרסם נתונים מעניינים.

קראו עוד:

נתונים לפיהם עבור למעלה מ-37% מהישראלים, הנסיעה לעבודה אורכת יותר מחצי שעה (לכל כיוון). גיליתי מהדו”ח ש-2 מכל 3 ישראלים משתמשים ברכבם הפרטי בכדי להגיע לעבודה. האם ידעתם שקצב הגידול במספר הרכבים הפרטיים בישראל גדול כמעט פי 3 מקצב הגידול באוכלוסיה וכמעט פי 8 (!) מקצב הגידול בשטח הכבישים? עם המספרים אי אפשר להתווכח. 

אופניים חשמליים לעבודה – איך בוחרים נכון?

אופניים חשמליים או רכב? אין בכלל שאלה. עכשיו אפשר לעבור לנושא החשוב באמת והוא איך בוחרים אופניים חשמליים. דבר ראשון אתם מוזמנים לעבור למדריך המלא והשלם לבחירת אופניים חשמליים בישראל. אם אתם רוצים את הגרסה המקוצרת, הנה היא לפניכם. 

הסוללה

הסוללה היא הלב של האופניים החשמליים. כשאתם מתלבטים לגבי איך בוחרים אופניים חשמליים, הדבר המרכזי שתתמקדו בו בהתחלה הוא הסוללה.

הנתונים שמגדירים את הסוללה של האופניים החשמליים הם וולט ואמפר. הוולט מסמן את מהירות האופניים, ההאצה והיכולת לשמור על הביצועים לאורך הנסיעה, והאמפר מבטא את ההספק ובמידה רבה את הקילומטרז’ אותו תוכלו לגמוע בין הטענה להטענה. 

מבחינת הוולט, כמעט כל אופניים חשמליים שנמכרים כיום בישראל מגיעים עם סוללת 48V. ישנם עדיין מעט דגמים של אופניים חשמליים 36V, ואפילו אופניים חשמליים 24V. במידה שאתם מחפשים אופניים חשמליים איכותיים לתקופה של שנתיים לפחות, כדאי שלא להתפשר על פחות מ-48 וולט. 

האמפר הוא מידת השוואה גמישה יותר. בגבול התחתון יש בשוק אופניים חשמליים עם 10 אמפר/שעה (ואפילו פחות), וברף העליון אנחנו מגיעים לדגמים משופצרים עם 15 אמפר/שעה וצפונה מכך.

ככל שהאמפר שלכם יהיה גבוה יותר, כך תוכלו להשלים מרחק גדול יותר מבלי לפגוש מטען. עם זאת, אל תיפלו שבי אחר הבטחות לגבי 60 ו-70 ק”מ. ההבטחות האלה מבוססות על תנאי מעבדה ובדרך כלל בשביל לקבל תמונה מדויקת תצטרכו להוריד מהם כ-20% (מניסיון). קראו כאן על טווח נסיעה אופניים חשמליים

הגלגלים 

הגלגלים הם הפרמטר השני שעליכם לבדוק. רוב האופניים החשמליים הם אופניים חשמליים עם גלגלי 20 אינצ’. ניתן גם לרכוש אופניים חשמליים קטנים שנעים על גלגלי 16 אינצ’ וכן דגמים גדולים יותר (ויקרים יותר) שמגיעים אפילו עד 29 אינצ’. 

אם אתם מתכננים להיות “רוכבים רגילים מן השורה” גלגלי 20 אינצ’ יעשו את העבודה. גלגלים קטנים מתאימים למי שמחפש אופניים חשמליים קטנים (וקלים), וגלגלים גדולים מיועדים לרוכבים שרוצים לקבל חוויית רכיבה אחרת – חלקה, גבוהה, עוצמתית (קראו כאן). בפועל, רוב האופניים החשמליים הם אופני 20 אינצ’ ויש לכך סיבה – זהו הגודל הפופולרי והמדויק ביותר לקהל הרחב. 

עובי הצמיג הוא נושא חשוב נוסף כאשר יש בישראל טרנד חזק של אופניים חשמליים עם גלגלים עבים. העובי הסטנדרטי של הגלגלים הוא 2.25 אינצ’, וגלגלים עבים הם גלגלים בעובי 3 אינצ’ ו-4 אינצ’. 

גלגל עבה מספק מהירות, יציבות, נשיאת משקלים, מראה ונוכחות. מצד שני, בעקבות העובי ושטח הפנים הגדול, זהו גלגל שחשוף יותר לסבול מפנצ’רים. בנוסף ברור כי אופניים חשמליים עם גלגלים עבים מתקפלים פחות בקלות מאופניים עם גלגלי 2-2.25 אינצ’, ובמקרים מסוימים לא תוכלו לעלות אותם לרכבת או לאוטובוס (קראו כאן על אופניים חשמליים ברכבת). 

מותג, אחריות, שירותי תיקונים ועוד

בבחירת אופניים חשמליים יש לשים לב למותג שעמו אתם הולכים, לחנות ממנה אתם קונים ולשירותי התיקונים שאתם צפויים לקבל. כדאי שלא להקל בזה ראש משום שאין דבר “מבאס” יותר משירות גרוע. 

מרבית האופניים החשמליים הנמכרים בישראל הם אופניים איכותיים, שעברו בדיקות תקן מחמירות, אך תמיד יש מותגים שיודעים (טוב יותר) לתת שירות. שימו לב שאופניים חשמליים זקוקים באופן קבוע לתחזוקה – חיזוק בלמים, החלפת צמיגים, תיקון מערכת חשמל, שבר, אובדן מפתח ועוד. קנו מחנות אופניים חשמליים מומלצת. רוצים להכיר חנות כזו, הקרובה למקום מגוריכם? לחצו כאן

בלמים, פנסים ושאר ירקות

בחירת אופניים חשמליים במקום רכב מעלה שורה של שאלות. למשל, האם האופניים מאובזרים עם בלמי דיסק הידרואליים או בלמי דיסק מכניים (על ההבדל קראו כאן), האם יש פנסים איכותיים מקדימה ומאחורה, האם הסוללה נשלפת בקלות או מוסלקת בתוך גוף האופניים, האם הצג הוא אנלוגי או דיגיטלי, האם הכיסא נוח לכם ומתאים לנסיעות ארוכות, מהי עוצמת בולמי הזעזועים של האופניים ועוד. 

בקיצור, בחירת אופניים חשמליים במקום רכב היא לאו בהכרח משימה פשוטה. מצד אחד ריך לשים לב לכל הפרטים, כולל הפרטים הקטנים, ומצד שני להבדיל בין עיקר לתפל. כמובן שיש להתאים את האופניים החשמליים לצרכים על פי תוואי הרכיבה העתידי הצפוי, המבנה הטופוגרפי שלו, המשקלים שאתם מתכננים לשאת ברכיבה וכו’. 

אופניים חשמליים – כללי בטיחות לרכיבה

אם נמאס לכם מהפקקים וממצוקת החניה, והחלטתם לקנות אופניים חשמליים במקום רכב, דעו כי עליכם לרכוב בבטיחות. לא רק שכל חוקי התנועה חלים עליכם, אלא שיש חוקים שרלבנטיים במיוחד לרוכבים חשמליים. 

לדוגמה, קיים איסור מוחלט על רכיבה על המדרכה. הרכיבה על האופניים החשמליים מותרת אך ורק בשבילי אופניים מסודרים. אם אין שביל אופניים אתם צריכים לרכוב בכביש, בצד ימין ובזהירות. כמו כן, אסור לדבר בטלפון בזמן הרכיבה (אלא עם דיבורית), חובה לחבוש קסדת מגן, הרכיבה אסורה מתחת לגיל 16 ומחייבת רישיון נהיגה או לחילופין עמידה במבחן תיאוריה.