אופניים חשמליים חוקים וקנסות – מה העבירות הנפוצות לפי נתוני המשטרה?

אופניים חשמליים חוקים וקנסות – מה העבירות הנפוצות לפי נתוני המשטרה?

משטרת ישראל והפקחים העירוניים מגבירים בתקופה האחרונה את האכיפה כנגד אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים. זאת בהמשך למגמה בה המחוקק קבע לגבי אופניים חשמליים חוקים שונים.

בין המרכזיים והמוכרים שבהם ניתן לציין חובה לרכוב על שבילי אופניים בלבד (או בצדי הכביש במידה שאין שביל אופניים במקום), חובת חבישת קסדה, איסור הרכבת נוסע (שאיננו ילד מתחת לגיל 8 היושב על כיסא מתאים), ציות לחוקי התנועה, איסור רכיבה על אופניים חשמליים מתחת לגיל 16 ועוד.

מנתונים שפורסמו לאחרונה על ידי משטרת ישראל, אנו מקבלים תמונה דרמטית לגבי האכיפה והפיקוח. מסתבר שמדי שנה מוגשים בישראל יותר מ-25,000 קנסות לרוכבי אופניים חשמליים (ועוד כ-7,000 קנסות לרוכבים על אופניים “רגילים”). במקביל, מאות דוחות ניתנים בשנה לקורקינסטים.

רכבתם על המדרכה? קנס 250 ש”ח

עלייה של 100% במספר הדוחות בכל שנה

בכל שנה דוחות ב-9.5 מיליון ש”ח

כ-5,800 דו”חות בשל סטייה מנתיבים

9.7% מהדו”חות – נהיגה בחוסר זהירות

אי ציות לרמזור? 1,500 ש”ח קנס

אז גם אם אתם מתלבטים לגבי אופניים חשמליים או קוריקנט חשמלי, וגם אם יש לכם כבר כלי רכב חשמלי שמשרת אתכם נאמנה, דעו שאתם על הכוונת. המשטרה מוסיפה ומדווחת כי סכומי הקנסות הכוללים כנגד רוכבי אופניים חשמליים בישראל עומדים בשנה על כ-9.5 מיליון שקלים. סכום לא מבוטל לכל הדעות.

אופניים חשמליים חוקים – עבירות האכיפה הנפוצות

דו”ח משטרת התנועה מאיר זרקור לגבי העבירות השכיחות שלגביהן ניתנים דוחות לרוכבי אופניים חשמליים. בראש ובראשונה, כצפוי (או שלא), רוב הדו”חות מוגשים בשל רכיבה על המדרכה. 

כידוע, כשהמחוקק החיל על אופניים חשמליים חוקים שונים, חלק משמעותי מהביקורת כנגד הרוכבים היה בדבר “השתלטות” על המדרכות. תקנה 129(א) לתקנות התעבורה קובעת באופן מפורש כי “לא ירכב אדם על אופניים על מדרכה או על חלק מהדרך המיועד להולכי רגל בלבד“.

רוכבים חשמליים התרעמו (ובצדק) כנגד ההוראה הנ”ל ממספר טעמים. נטען כי המדינה מצד אחד החליטה לקבוע על אופניים חשמליים חוקים שמגבילים את היכולת לרכוב על המדרכה, ומצד שני לא השכילה למלא את החסר עם סלילה עקבית ורצופה של שבילי אופניים חשמליים.

אמנם אנו רואים יותר ויותר שבילי אופניים בערים, ושומעים גם על פרויקטים רחבי היקף (כמו פרויקט “אופנידן” שכבר כמה שנים מקפל בחובו הבטחה על מאות ק”מ של שבילי אופניים באזור המרכז), אך במציאות המצב עדיין רחוק מלהיות משביע רצון. את בעוד שרכיבה על הכביש, גם כשהיא נעשית עם מלוא אביזרי הבטיחות, איננה בטיחותית יותר. מקל וחומר בערים כמו פתח תקווה, רמת גן, בני ברק או תל אביב, בהן עבודות הרכבת הקלה יוצרות כבישים צרים ונטולי שוליים. אולם חוק הוא חוק, קנס הוא קנס, וה”מחיר” של רכיבה עם אופניים חשמליים על המדרכה בישראל עומד כיום על 250 ₪.

עבירה שכיחה נוספת בשל הפרת חוקי אופניים חשמליים היא רכיבה במעברי חצייה. בכל שנה מוגשים בישראל למעלה מ-2,000 דו”חות בשל עבירה זו, שהקנס בגינה עומד גם הוא על 250 ₪.

דיברתם בטלפון בזמן רכיבה? ביצעתם עבירה אשר מוגשים בגינה כמעט 700 דוחות בשנה, ולצד כל דו”ח כזה קנס של 1,000 ₪. חציתם ברמזור אדום? עצרו בצד ושלמו 1,500 ₪ קנס. רכבתם ללא קסדה? שלום 250 ₪. 

סכנה של ממש – אופניים חשמליים מתחת לגיל 16

עבירה נוספת (ומדאיגה) היא רכיבה על אופניים חשמליים מתחת לגיל 16, בניגוד למה שנקבע על ידי המדינה בעת ההחלה על אופניים חשמליים חוקים. חרף כך כמעט 2,000 בני נוער צעירים עברו על עבירה זו שהקנס העומד לצדה מטפס כבר ל-1,000 שקלים.

מעבר לכסף והקנס, רכיבת בני נוער בגילאים אלה הינה מסוכנת ואין להצדיקה. לצערנו, הורים רבים “נכנעים” ללחץ מצד הילדים ורוכשים בעבורם אופניים חשמליים, למרות שהילד או הילדה לא מכירים את חוקי התנועה, לא עברו מבחן תיאוריה, ועלולים לרכוב בחוסר זהירות.

ידועות גם תוצאותיו של סקר שפורסם לאחרונה באמצעי התקשורת, לפיו 50% בני הנוער בישראל אינם סבורים שרכיבה על אופניים חשמליים היא מסוכנת, וכמעט כל הנערים והנערות רוכבים בלי קסדה.

בקיצור, הרי לפניכם בעיה שיש לטפל בה במלוא הרצינות. לא רק בהחלטה לחוקק על אופניים חשמליים חוקים המגבילים את הגיל, אלא בכיוון של הגברת מודעות, חינוך בבתי הספר, פרסומים באמצעי התקשורת.

לעודד רכיבה חשמלית – לשמור על החוק

לסיכום, בעוד שאנו בהחלט מעודדים רכיבה בטיחותית, וכמובן שאין במאמר הזה בכדי להביא רוכב חשמלי לעבור על החוק, חשוב שהמדינה תדע לטפל ברוכבים לא רק עם מקלות אלא גם גזרים.

הרוכבים החשמליים בישראל הם לא האויב. להפך, הם במקרים רבים הפתרון. רכיבה על אופניים חשמליים בישראל מפחיתה את זיהום האוויר, מורידה את הלחץ מהכבישים ומקפלת בחובה שורה ארוכה של יתרונות.

לא בכדי, במחקר שבוצע על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה שכ-7% ממשקי הבית בישראל מחזיקים גם אופניים חשמליים, וכ-3.5% ממשקי הבית רכשו קורקינט חשמלי.

במקום להכריז מלחמת חורמה, ובמקום רק לקבוע על אופניים חשמליים חוקים, יש לבצע פעולות נוספות. למשל – סלילה מואצת של שבילי אופניים חשמליים (במיוחד באזורים צפופים ופופולריים), הסרת חסמים מהעלאת אופניים לרכבת, חינוך בני נוער לרכיבה נכונה, הורדה מהכביש של רוכבים חסרי רישיון נהיגה ועוד.

מתלבטים איזה אופניים חשמליים לקנות? הנה כמה דגמים מומלצים

מה הקטע של אופניים עם גלגלים עבים? לחץ כאן