ביטוח אופניים חשמליים – המומחה מסביר

ביטוח אופניים חשמליים – המומחה מסביר

“מי שרוכב היום על אופניים חשמליים בלי ביטוח הוא כמו אדם שנכנס לכלוב של אריות. בניגוד לנהגי מכוניות או אופנוענים, שחל עליהם חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, והם זכאים לפיצוי כמעט בכל מצב, אופניים חשמליים לא מוגדרים עדיין כרכב מנועי. רוכב שנפגע בתאונה ולא היה מבוטח פשוט יתמודד עם ההוצאות בעצמו, ואלה הוצאות שעלולות להגיע לסכומי עתק”.

ככה, חד וחלק ובלי הנחות, נפתחת השיחה שלי עם רמי בכר מסוכנות הביטוח “אורבן רייד”, אשר עובדת גם עם רוכבים פרטיים וגם עם חברות השליחים הגדולות בישראל. שיחה שבה הוא מסביר מה חשוב לדעת לגבי ביטוח אופניים חשמליים. אז בין אם אתם רוכבים ובין אם אתם הורים לילדים שיש להם אופניים, אם יש לכם שלוש דק’ ואתם מחפשים ראיון אחד שחשוב שתקראו השנה, זה הראיון הזה.

כידוע, השימוש הגובר באופניים חשמליים בישראל הפך לעובדה מוגמרת. מהיקף מצומצם של כ-2,000 אופניים חשמליים בלבד לפני כעשור, נכון ל-2020 אנחנו מדברים על יותר מ-250,000 רוכבים (הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מעידים על כך שלכ-7% ממשקי הבית בישראל יש גם אופניים חשמליים). 

189 תאונות אופניים בחודש

500-1,500 ש”ח לשנה

שבר ביד וברגל – הפציעות הנפוצות

90% מהנפגעים הם הרוכבים עצמם


לצערנו, הסטטיסטיקה הזו מתיישרת גם עם תאונות אופניים חשמליים. דוחות משטרת ישראל מדברים על כ-2,000 תאונות אופניים חשמליים המדווחת מדי שנה, כאשר סביר להניח שישנן עוד עשרות אלפי תאונות – בעיקר קלות – שכלל לא נרשמות ונספרות.

האם ביטוח אופניים חשמליים משווק על ידי כל חברות הביטוח?

“התשובה שלילית. לא כל חברות הביטוח בישראל משווקות פוליסות לרוכבי אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים. בכדי לקנות ביטוח נאות מומלץ להיעזר במומחה המכיר את הפוליסות השונות, ואשר יודע כיצד להתאים את הביטוח לרוכב. יש הבדלים משמעותיים גם בין הפוליסות וגם בין חברות הביטוח”.

תאונת אופניים היא בדרך כלל תאונה קלה. החלקה, שפשוף, נפילה. בשביל זה צריך ביטוח?

“לפי הנתונים הרשמיים של משטרת ישראל, מתוך כ-2,000 תאונות אופניים חשמליים בשנה אנו מדברים על עשרות הרוגים וכ-10% פצועים בדרגות בינוני עד קשה. מעבר לזה, גם אותם ‘פצועים קל’ הם נפגעים לכל דבר ועניין. אדם שנשברה לו היד החזקה שלו והוא עובד מול המחשב יכול להיות מושבת למשך חודש, ורוכבת ששברה את הרגל ועובדת כמאמנת כושר אישית תפסיד את פרנסתה עד שתחזור למוטב. דוח של מכון המחקר והמידע של הכנסת מצא שב-90% מהתאונות, מי שנפגע הוא הרוכב. בקיצור, אנחנו מדברים כאן על קבוצת סיכון רצינית ביותר”.

מהן הפגיעות הנפוצות בתאונות אופניים חשמליים?

“מכיוון שברוב תאונות האופניים החשמליים הרוכבים נפגעים בדרך כלל בפציעה קלה, האיברים השכיחים שנפגעים הם הידיים והרגליים, והפגיעה הנפוצה היא שבר. רכישה מדויקת של ביטוח אופניים חשמליים לנזקי גוף מעניקה פתרון לימי העבודה היקרים הללו שיכולים כאמור להיות רבים מאד”.

אז איך בוחרים ביטוח אופניים חשמליים?

“הפוליסות שונות וחשוב להבין בהן היטב, כולל בדקויות ובסעיפים הקטנים. ברמת המאקרו אנחנו מדברים על פוליסת תאונות אישיות אשר כוללת בתוכה כיסוי ביטוחי בגין מוות מתאונה, נכות מתאונה או שברים.

אולם יש להבין שלא כל פוליסה לביטוח תאונות אישיות כוללת גם אופניים חשמליים. בחברות ביטוח רבות קיימת החרגה של אופניים חשמליים בפוליסת התאונות האישיות. במקרים אלה, ניתן לבטל את החריג על ידי הגדלת הפרמיה, אך חשוב לדאוג לזה מבעוד מועד.

בסוכנות שלי אנחנו משווקים גם פוליסות ייעודיות שאין בהן את החריג הנ”ל, והן פוליסות תאונות אישיות החלות גם על אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים”.

האם הפוליסה תהיה תקפה גם אם הרוכב “עבר על החוק”?

“תתפלא לשמוע אבל לפעמים אין משמעות לנסיבות התאונה או להקפדה על החוק. בעניין זה חשוב לציין כי בעוד שבפוליסות מסוימות הביטוח יהיה תקף גם אם הרכיבה לא הייתה לפי דין, בפוליסות אחרות העבירה הנ”ל – ככל שתוכח – תבטל את הכיסוי הביטוחי.

מעבר לכך שאני ממליץ לרכוש לרכיבה על אופניים חשמליים ביטוח מתאים, אני מדגיש בכל לשון שרוכבים חייבים להיות אחראים. המחוקק קבע לגבי אופניים חשמליים חוקים שונים כדוגמת חובת חבישת קסדה, רכיבה על אופניים חשמליים מגיל 16 בלבד, רכיבה לאחר עמידה במבחן תיאוריה, רכיבה על שבילי אופניים חשמליים או בצדי הכביש בהעדר שביל אופניים, אי הרכבת ילדים מעל גיל 8, איסור לבצע שינויים במבנה הכלי וכו’. תקנו ביטוח אופניים חשמליים, אבל עדיף שהביטוח יישאר במגירה”.

מה לגבי ביטוח אופניים חשמליים צד ג’? מה עם ביטוח רכוש?

“גם לזה יש פתרון ובסוכנות שלנו אנחנו מסייעים לרוכבים לקנות ביטוח אופניים חשמליים צד ג’. בפוליסות האיכותיות אנחנו מדברים על ביטוח אופניים חשמליים צד שלישי שמכסה נזק מקרי תאונתי לאופניים עד לסכומים של 5,000 שקלים, וחשוב מכך נזק גוף או רכוש של צד ג’ עד לסכום של 1.2 מיליון שקלים.

פגעתם בהולך רגל וגרמתם לו לנכות? התביעות האלה יכולות להגיע לסכומי עתק של מאות אלפי שקלים. ללא ביטוח אופניים חשמליים צד ג’ אתם בעצם חשופים בצריח. או יותר נכון, חשופים בכידון”.

ולסיכום, שאלת השאלות, כמה עולה ביטוח אופניים חשמליים?

“השאלה שמעניינת את כולם, כמה עולה ביטוח אופניים חשמליים. התשובה אמנם משתנה מרוכב לרוכב ומפוליסה לפוליסה, אבל באופן כללי אפשר לומר שאנחנו מדברים על פרמיה בגובה של כ-1,000 שקלים אם אתם רוצים לקנות לרכיבה על אופניים חשמליים ביטוח צד ג’, ופרמיה של כ-500 שקלים עבור ביטוח אופניים חשמליים לנזקי גוף. כך או כך ההמלצה היא תמיד לפנות לסוכנות ביטוח, ורצוי כמובן לסוכנות ביטוח שמתמחה באופן ספציפי בביטוחי אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים”.

הרוכב החשמלי מזמין אתכם לבקר בעמוד האישי של הסוכנות באתר – לחצו כאן כדי לקנות אצל רמי בכר ביטוח אופניים חשמליים