5 טיפים להארכת חיי סוללת אופניים חשמליים

5 טיפים להארכת חיי סוללת אופניים חשמליים

בכל אופניים חשמליים, הסוללה היא בסופו של דבר הלב הפועם. היא הכוח והיא האנרגיה. רוב האופניים החשמליים בישראל נמכרים כיום עם סוללות במתח של 48V (מלבד אופניים חשמליים בבנייה מיוחדת), ועם אמפר/שעה שנע סביב 10-11 בגבול הנמוך, ועד 16-20 בגבולות הגבוהים. 

לכל סוללה של אופניים חשמליים יש מספר הטענות “קבוע מראש” אשר תלוי בראש ובראשונה בנתונים הטכניים שלה. מרבית האופניים החשמליים בישראל נמכרים כיום עם סוללות סילבר פיש סטנדרטיות שמחזורי ההטענה שלהם (“הסייקלים” בשפה מקצועית) נעים סביב 500-800 מחזורים. 

מה שחשוב לדעת הוא שלאופן שבו הרוכב החשמלי מתחזק את הסוללה שלו, יש השפעה אדירה על המיקום שלכם בסקאלה הזו. כלומר, להביא אתכם יותר לכיוון של 800 מחזורי הטענה. 

במילים אחרות, תחזוקת אופניים חשמליים נכונה יכולה להאריך את חיי הסוללה שלכם באופן משמעותי. לאפשר לכם ליהנות מאופניים חשמליים עם ביצועים נהדרים גם שנתיים אחרי הקנייה, ולעתים אף יותר. 

אבל איך מאריכים את חיי הסוללה של האופניים החשמליים? יוני ינאי, מנהל חנות “קרייזי בייק” בכפר סבא, הנחשבת לאחת החנויות המומלצות והאיכותיות ביותר בשרון, משרטט לכם 5 טיפים מעולים. לקרוא, לשמור ולהטעין. 

טיפ ראשון – שימוש במטען עם תו תקן

“הארכת חיי סוללה מתחילה עם הטענה נכונה”, אומר יוני, “דבר ראשון, חשוב להקפיד על שימוש במטענים בעלי תו תקן בלבד. אסור להתפתות להשתמש במטענים שאין להם תו תקן, אשר עלולים לפגוע בסוללה, לגרום לירידה בביצועים ואפילו לגרום לנזקים בלתי הפיכים”. 

טיפ שני – לא להתפתות למטענים מהירים – 2.5 אמפר זה מספיק

“גם בטיפ השני נדבר על המטען, והפעם על האמפר שלו”, אומר יוני, “לכל מטען יש כוח חשמלי שנמדד גם בוולט ובאמפר. ממש כמו הסוללה של האופניים החשמליים. ניתן למצוא בשוק מטענים בעלי אמפר שונה, החל ממטעני 2-2.5 אמפר, ועד למטענים עם 3.7 אמפר, 4 אמפר ואפילו מטעני 5 אמפר המיועדים לסוללות חזקות במיוחד”.

יוני מדגיש כי למרות שמטענים חזקים מטעינים את הסוללה בקצב מהיר, באותה נשימה הם גורמים לירידה בביצועיה. הוא מסביר שרצוי שלא ללכת מעבר למטען של 2-2.5 אמפר לסוללות 48V. 

לגבי חישוב זמן ההטענה, הוא מסביר כי מדובר במתמטיקה פשוטה. “כמה זמן לוקח להטעין סוללת אופניים חשמליים? זה קל. פשוט מחלקים את אמפר הסוללה באמפר המטען”, אומר יוני, “כשמטעינים סוללה של 15 אמפר עם מטען של 2 אמפר, הטענה מלאה מ-0 ל-100% תיקח 7.5 שעות”. 

טיפ שלישי – להתייחס לכל רעש ולא להפעיל כוח

סוללה של אופניים חשמליים מתלבשת על גבי סוללה ייעודית. יוני מציין כי ההלבשה של הסוללה על השלדה חייבת להיות מדויקת, חלקה וללא הפעלת כוח. 

“הפעלתם כוח לחבר את הסוללה? המסילה רוקדת או שהסוללה עושה רעשים של תזוזה? כדאי מאד להגיע למעבדה הקרובה”, הוא אומר, “בחנות שלנו, קרייזי בייק, אנו נתקלים כמעט מדי שבוע ברוכב או רוכבת שלא הבינו בזמן שיש להם תקלה, וכשהם הגיעו לחנות במצב של סוללה מושבתת, התיקון היה בהתאם”. 

“יקר יותר, מסורבל יותר ובעיקר מיותר. אם אתם רוצים להאריך את חיי הסוללה שלכם, אל תזניחו רעשים חשודים ואל תתעלמו ממצבים בהם אתם נדרשים להפעיל כוח איפה שזה אמור לעבוד חלק”. 

טיפ רביעי – לא רוכבים בגשם

“מים וחשמל לא מתחברים”, אומר יוני ומדגיש, “אסור להרטיב סוללה של אופניים חשמליים. לא בטפטוף וכמובן לא בגשם סוחף”. הוא מסביר כי למרות שיבואני האופניים החשמליים משתדלים לאטום את הגופים האלקטרוניים, ולמרות שהסוללות אמורות להיות אטומות למים, כדאי מאד שלא לקחת את הנתונים הללו לנסיעת מבחן ביום סגרירי. 

“מים חודרים להכל, זו המציאות. אין סוללות אטימות למים ב-100%, אין מנועים אטומים למים ב-100%, אין בקרים אטומים למים ב-100% והמסר ברור”. 

“מים יוצרים קורוזיה ואם הרוכב או הרוכבת עושים בהם שימוש בגשם, חיי הסוללה יתקצרו משמעותית. האופניים אמנם יעבדו, אבל הביצועים יצנחו בהתאם”. 

הוא מדגיש שאין לרכוב על אופניים חשמליים בגשם ואסור להשאיר את האופניים ביום גשום תחת כיפת השמיים. אם אין לכם ברירה ואתם צריכים להיות בחוץ, הקפידו לקחת עמכם את הסוללה והשתדלו לרכוש כיסוי גשם לאופניים. 

“מעבר לכל זה, רכיבה בגשם היא גם מסוכנת מבחינה בטיחותית”, הוא מדגיש, “אופניים חשמליים צריכים להיות על הכביש, וביום גשום שבו הרעות לקויה והכבישים חלקלקים, הסכנה לרכוב גדלה שבעתיים. בקיצור, מכיוון שאין בישראל יותר מדי ימים גשומים בשנה, כדאי לוותר על הרכיבה בימים האלה”. 

טיפ חמישי – נמנעים מרכיבה פרועה

בטיפ האחרון, יוני מבקש להתריע מפני תופעה שלא רק שהיא פוגעת בחיי הסוללה אלא שהיא גורמת נזק תדמיתי לענף האופניים החשמליים כולו. 

“סוללה טובה שמחזיקה לאורך זמן היא סוללה שהרוכב עושה בה שימוש הגון וראוי”, הוא אומר, “לא רוכבים בפראות, לא קופצים או מזנקים ממדרכות, לא מרימים גלגלים ולא נוסעים בשטחים משובשים מדי”. 

“כשאני רואה בני נוער עושים שימוש מסוכן באופניים חשמליים זה פשוט בלתי נסבל. הורים, שימו לב שאתם מדריכים את הילדים שלכם לגבי רכיבה בטוחה. ללא תרגילים, עם קסדה, פנסים וכו’. הסבירו להם שמעבר לכך שהם שומרים על עצמם, הם גם מאריכים את חיי האופניים שלהם ואת חיי הסוללה המולבשת עליהם”. 

“יבואני האופניים החשמליים עושים כיום הכל בכדי לייצר ולשווק אופניים חשמליים חכמים עם רכיבים קטנים וקלים”, אומר יוני, “בעלייה או בירידה ממדרגה או מעברי מדרכה-כביש, שאין בהם ירידה סלולה, כדאי לרדת מהאופניים ולבצע את הפעולה באופן זהיר ועדין. קפיצות ומכות גורמים לפגיעה בביצועים של הסוללה ועלולים לגרום לנזק של ממש”. 

 

Previous
Next

קנו ישירות מהיבואן - התחייבות למחיר הנמוך ביותר

רוצים לקבל הצעת מחיר מיוחדת? לפרטים ורכישה ישירות מהיבואן השאירו פרטים ויחזרו אליכם בהקדם!

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך