ימי קורונה: המומחה מסביר איך תשמרו על הסוללה כשאתם לא רוכבים

ימי קורונה: המומחה מסביר איך תשמרו על הסוללה כשאתם לא רוכבים

בימי קורונה שמשאירים אותנו בבית, כשהאופניים החשמליים אינם בשימוש, רבים תוהים איך לשמור נכון על הסוללה בתקופת “ההקפאה”. מה כדאי לעשות וממה מומלץ להימנע. מכיוון שהרבה גולשים פנו אלינו עם השאלה הזו, גייסנו עבורכם את אחד ה-מומחים המובילים בארץ לסוללות ליתיום. ביחד עם אור מתתיהו, בעלי מעבדת אור-סל המתמחה בסוללות ליתיום, הרוכב החשמלי מגיש לכם את המדריך המקוצר. 

“אחסון נכון – טעינה עד 50%-30%”

“אם אתם לא מתכננים לרכוב בקרוב על האופניים החשמליים, וזה נכון גם לקורקינטים חשמליים, טרקטורונים חשמליים וכו’, יש כמה כללים שכדאי שתכירו לגבי הסוללה שלכם”, אומר אור, “מכיוון שמדובר בסוללות ליתיום, הטיפ הראשון לתקופת הביניים הוא שאחסון נכון הוא במצב טעינה של 50%-30%. לא 100% ובוודאי שלא מחוברת לשקע ללא הפסקה”. 

קראו עוד:

איך תדעו שהסוללה במתח הרצוי? “פשוט מאד”, אומר אור, “המצב האופטימיאלי הוא קוביה אחת בצג הדיגיטלי או פס לד אחד במד הסוללה. אם יש לכם מד וולטים אז האחסון הרצוי עבור סוללת 48V הוא סביב 44V”. 

בעוד שכמעט כל האופניים החשמליים בישראל מצוידים בסוללת 48V, ישנם כלים חשמליים שנעים על סוללות חזקות יותר. בכל הנוגע לסוללות הנ”ל ההמלצה של אור היא כזו:

  • סוללת 60V – אחסון במתח של כ-55V.
  • סוללת 72V – אחסון במתח של כ-68V. 

שמירה נכונה על הסוללה תאריך את חיי האופניים שלכם

“הארכת חיי האופניים שלכם מתחילה בראש ובראשונה בתחזוקה נכונה ונבונה”, אומר אור, “במיוחד בטיפול ראוי כשהשגרה הוציאה אתכם מהשגרה. כשאתם לא רוכבים באותה התדירות כמו בימים כתיקונם, כדאי להקפיד על ההנחיות הקלות שציינתי. הן לא דורשות מכם יותר מדי, אבל הן קריטיות לאורך החיים של האופניים שלכם, כמו גם לאורך חיי הסוללה המולבשת עליהם”. 

אור מוסיף שכאשר מזג האוויר מתחמם יש להימנע מהשארת האופניים והסוללה תחת כיפת השמיים. הכניסו אותם הביתה או למחסן מאוורר, ואל “תפקירו” אותם בגג או בחצר לחסדי השמש הקופחת. 

“אופניים חשמליים הם מוצר חשמלי, וכמו כל מוצר חשמלי הם לא אוהבים התחממות מיותרת. אם אין לכם ברירה והאופניים מחכים בחצר, דאגו לכסות אותו מבעוד מועד בבד מתאים והשתדלו לשים אותם באזור מקורה או מוצל”, הוא מסביר.

לפני סיום אני מעלה בפניו שתי שאלות נוספות שנשאלו על ידי הגולשים (לאו דווקא בהקשר של אחסון סוללה בימי קורונה). 

האם הסוללה מתרוקנת מעצמה בזמן מנוחה? אור עונה: לא, הסוללה שומרת על כוחה ואין שום קשר למנוחה. 

האם עדיף לפרק את הסוללה מהאופניים או שאין לזה משמעות ואפשר להטעין את הסוללה כשהיא על הכלי? אור עונה: אין משמעות לחיבור הסוללה ואפשר להטעין אותה גם כשהיא מולבשת על הכלי. מצד שני אני תמיד ממליץ שהסוללה לא תיהיה מחוברת לכלום בזמן האיחסון, וזאת על מנת שלא תהיה זליגת מתחים.