1,500 השליחים החשמליים של וולט כבשו את ישראל

1,500 השליחים החשמליים של וולט כבשו את ישראל

לכמה חברות למשלוחים שאתם מכירים יש אפילקציה שזכתה 4 (!) פעמים ברציפות בפרס של apple על עיצוב ונוחות? כן, וולט היא חברת היי-טק במסווה של חברת שליחויות. היא נולדה בסקנדינביה והפכה במהירות להצלחה מסחררת בישראל. עם חזון של 30 דק’ מהמסעדה ללקוח, וצי של 1,500 רוכבים חשמליים (פלוס אלפי מעוניינים ברשימת המתנה), הציידנית האייקונית הכחולה כאן בכדי להישאר. 

שוק של 400 מיליון שקלים בשנה

שוק משלוחי המזון נמצא במגמת צמיחה בכל העולם, וכך גם התחום המקביל שלו – אפליקציות המשלוחים. נתונים שפורסמו לאחרונה במגזין “גלובס” מגלים כי אפליקציות המשלוחים הורדו על ידי למעלה מ-550 מיליון משתמשים ברחבי תבל. ההערכות מדברות על חצייה של רף המיליארד בתוך פחות משלוש שנים.

בישראל השוק מגלגל כ-400 מיליון שקלים בשנה, ואחד המנועים החשובים לצמיחתו היה הכניסה בשנת 2019 של השחקן המרענן החדש לשוק – וולט. חברה שמציעה לא רק פתרון של משלוחי מזון מהיר אלא שואפת להיות הרבה יותר. אפליקציה חדשנית, אלגוריתם מתוחכם לתזמון מסעדות ושליחים, הון אנושי סופר-איכותי ובעיקר “וייב”. 

1,500 שליחים חשמליים

יותר מ-1,000 מסעדות בישראל

פעילות ב-21 מדינות

5,000 מועמדים ברשימת המתנה

תוך 30 דקות ללקוח

4 פעמים מקום ראשון באפל

הקצב של וולט התיישב לישראלים על הנקודה הנכונה בבלוטות הטעם. החברה הולכת וגדלה מדי חודש. במשרדיה במרכז תל אביב (שד’ רוטשילד כמובן), עובדים כ-150 עובדים. רובם המכריע אנשי שירות לקוחות. האפליקציה משתפת פעולה עם יותר מ-1,000 מסעדות ומאחוריה צי של כ-3,000 שליחים, כלומר “וולטרים” (בעולם, מאז הקמתה בשנת 2015, וולט הגיעה ל-21 מדינות וליותר מ-80 ערים). 

“וולטר על אופניים חשמליים זה פטנט ישראלי”

בימים בהם רכיבה על אופניים חשמליים נתונה לביקורת, חברות ואפליקציות כמו וולט מראות את הצד היפה של הענף. כ-50% מהשליחים של החברה נעים על אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים, כ-35% על אופנועים, 10% על אופניים רגילים והיתר משתמשים ברכבים. 

“וולטר על אופניים חשמליים זה פטנט ישראלי”, אומר אליה יוספיאן, מנהל התפעול של וולט ישראל, “הטופוגרפיה המצוינת שלנו, מזג האוויר הישראלי הנוח, התשתיות העירוניות – בעיקר בתל אביב ובערי המרכז – וכמובן ההתמכרות של הישראלים לאופניים החשמליים, כל אלה הופכים את האופניים הממונעים לחבר הכי טוב של הוולטר”. 

כל שליח על אופניים חשמליים זה קטנוע אחד פחות

יוספיאן מסביר כי יש לכך גם אפקט חברתי וסביבתי. “וולט הובילה מהפכה בעולם השליחויות בישראל”, הוא מתגאה, “כל שליח של וולט על אופניים חשמליים הוא אופנוע אחד פחות. פחות רכבים על הכביש, פחות זיהום אוויר, יותר מודעות ירוקה והרבה יותר בטיחות”. 

“בזכות וולט אנחנו רואים שחברות אחרות של שליחויות קלות, שנשענו במשך עשרות שנים אל אופנועים וקטנועים, עוברות גם הן תהליך מדוד של שילוב אופניים חשמליים”. 

השימוש הנרחב באופניים החשמליים מאפשר לוולטרים בישראל לעמוד בחזון השאתפני של החברה – הגעה ללקוח בתוך 30 דקות. 

אלדד יצחק, שליח משכונת בבלי בתל אביב, הוא אחד מהוולטרים האלה. הוא יוצא לשליחויות בכל רחבי העיר, “מרמת אביב ג’ בצפון ועד יפו בדרום”, ורואה באופניים החשמליים פתרון שהינו שלם הגדול מסך חלקיו.

"אופניים חשמליים, הכלי האולטימטיבי לשליח"

“אני לא חדש בעולם הזה, ובתור שעשה את השליחות הראשונה שלה אי שם בגיל 17, אופניים חשמליים זה משהו אחר”, אומר אלדד, “זה לא סתם שוולט, שהיא חברה חדשנית ויצירתית, מעודדת את הרוכבים החשמליים שלה”. 

“היתרון הגדול של האופניים החשמליים על פני האופנועים והקטנועים הוא החיסכון הכלכלי. גם ברכישת האופניים וגם בהוצאות שוטפות על ביטוח, דלק, מוסך וכו’. אני, לעומת זאת, כשליח על אופניים חשמליים, צריך לדאוג להטעין סוללה, לחזק ברקס ולתקן פנצ’ר מדי פעם. כשאתה בוחר להיות שליח על אופניים חשמליים החשבון הוא פשוט – נשאר לך הרבה יותר כסף בכיס”. 

על מנת לעמוד בזמן הקצוב להזמנה של 30 דקות, ומכיוון שיש ימים בהם הוא רוכב על האופניים כמעט 10-11 שעות, אלדד מחזיק שלוש סוללות בהטענה מחזורית. כל פעם שאחת נחלשת, סוללה אחרת עולה במקומה למגרש, וזו שהתעייפה מתחברת לשקע. 

תודעת שירות: “הלקוח תמיד צודק – וגם כשהוא טועה, הוא צודק”

ההצלחה של וולט באה לידי ביטוי בהשתכרות הגבוהה של שליחיה, העומדת לפי הערכות על 70-80 שקלים לשעה וצפונה. תופעה שהביאה לביקוש רב מקרב עובדים מכל הגילאים ומכל המגזרים. 

“צי השליחים של וולט הוא מגוון מכל בחינה”, אומר יוספיאן, “יש לנו שליחים צעירים ושליחים מבוגרים, גברים, נשים, יהודים, ערבים, דתיים, חילוניים, עולים חדשים, צברים. כל פסיפס הציבוריות הישראלית”. הוא מספר שבכל רגע נתון יש רשימת המתנה של כ-500-600 מועמדים שרוצים להצטרף, והקבלה של הוולטרים החדשים נעשית בעדינות. 

“זה לא שאנחנו לא רוצים לקבל עוד ועוד שליחים, אנחנו פשוט רוצים לשמור על איזון”, הוא מסביר, “מצד אחד חשוב להחזיק מערך של וולטרים שתמיד יספיק להביא את שירות ללקוח ב-30 דקות. מצד שני חשוב לנו שלכל הוולטרים תהיה פרנסה”. 

תהליך הקבלה כולל יותר מבעלות על אופניים חשמליים ורצון לעבוד כשליח. החברה מחפשת, כדברי יוספיאן, “שליחים עם אופי נוח, אנשים חיוביים, אנשים אופטימיים, אנשים חייכנים, אנשים שיודעים לתת פתרון מול הלקוח ושמאמינים שהלקוח תמיד צודק, וגם כשהוא טועה – הוא צודק”. 

אופניים חשמליים או קטנוע? מה השאלה בכלל

“החוויות שעוברות של שליח במשמרת יכולות לפעמים למלא ספר שלם”, צוחק אלרד גומא, שליח וולט בתל אביב שמגיע עד לרמת גן, גבעתיים ו”אפילו ראשון לציון כשהייתי צריך לתת עזרה לכוחותינו בפריפריה”. הוא עובד עם וולט כבר יותר משנה, ואפילו פיתח פטנטים לנשיאת הצידנית על הכידון ועל הסבל. 

"חברות מנסות לחקות את וולט"

“בעיר כמו תל אביב יש לאופניים חשמליים יתרון על כלים ‘קלים’ אחרים כמו אופנועים וקטנועים”, הוא אומר, “קטנוע יכול להסתדר בפקקים, אבל תן לו להשתלב יום אחד בעיר העברית הראשונה שאין פניות שמאלה, אין פרסה, אין כניסה ואין מוצא”. 

“כשאתה רוכב על אופניים חשמליים אתה יכול פשוט לרדת רגע מהכלי, להפוך לשנייה להולך רגל, ולהתחבר שוב לנתיב הנכון. בקיצור, זה כלי הרכב המושלם לעיר. תראה בעצמך כמה חברות מנסות לחקות את וולט שיש אצלנו 50% מהשליחים על אופניים חשמליים או קורקינטים חשמליים”.

השליחים של וולט נהנים מעבודה בשעות גמישות. מכיוון שהם פרילנסרים או עובדי חברת קבלן, ואינם מועסקים ישירות על ידי החברה, היכולת שלהם לשלוט על לוחות הזמנים היא גבוהה ביותר. יש שליחים שעובדים בהיקף רחב, עד כדי 10 שעות ביום, ויש כאלה שמגיעים רק “לפיקים”. 

“אני משלבת את העבודה בוולט עם עבודה נוספת, ומסנכרנת בין המשמרות”, אומרת נועם בן ארי, חיילת משוחררת שעובדת גם בוולט וגם במשרה משרדית, “החופש שוולט נותנת לי מבחינת היכולת לקבוע את השעות היא מדהימה. כשבא לי אני נותנת גז, תרתי משמע, וכשאני עסוקה או עמוסה אני לוקחת אוויר”. 

ואיך זה להיות שליחה בעולם של שליחים-גברים, “כל אחת יכולה לעבוד בשליחויות האלה”, אומרת נועם, “וולט היא חברה מאד תומכת, מאד מעודדת. הכסף מעולה, הגמישות פנטסטית וזה בכלל לא קשה או כבד. בנות תצטרפו, יהיה כיף”. 

בטיחות: “30 דקות או לא – וולטר לא עובר על חוקי התנועה”

הוולטרים נעים על גבי אופניים חשמליים, קורקינטים חשמליים ואופנועים. כלומר, כלי התחבורה המסוכנים ביותר על הדרכים בישראל. בחברה מודעים לכך ופועלים רבות להגברת המודעות לבטיחות הרוכב. 

“המדיניות שלנו לגבי הפרת חוקי תנועה היא אפס סובלנות”, אומר יוספיאן. לדבריו, שליחים שנתפסים לאחר שהם מבצעים עבירות תעבורה או מפרים את חוקי התנועה, מוזמנים מיידית לבירור, ובמקרים רבים עלולים למצוא את עצמם “מחוץ לנבחרת”. 

וולט אופניים חשמליים, אופניים חשמליות וולט
"אני משלבת את העבודה בוולט עם עבודה נוספת, ומסנכרנת בין המשמרות"

“החיים חשובים יותר מהכל, גם מעמידה בזמנים לפי החזון של וולט”, אומר יוספיאן, “30 דקות או לא, אסור לוולטר לכופף את חוקי התנועה. כל תלונה שמגיעה אלינו מתבררת במלוא החומרה ואנחנו גם פועלים למען זהירות בדרכים באופן אקטיבי ויומיומי”. 

שיתוף פעולה עם עמותת אור ירוק

מתוך המטרה להרים את המודעות בנושא בטיחות ברכיבה על אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים, וולט נוקטת בצעדים רבים. השליחים מקבלים באופן קבוע הודעות והדרכות לגבי בטיחות ברכיבה. כמו כן, החברה משתפת פעולה עם גורמים נוספים בנושא. לאחרונה היא פרסמה סרטון ביחד עם עמותת אור ירוק (סרטון קשה לצפייה שבו רואים רוכב אופניים שפוגע בהולך רגל על המדרכה). 

וולט מנסה לסייע כל הניתן לשותפים שלה. כך למשל, בתקופת הקורונה, החברה העניקה סיוע כספי לשליחים שהוכנסו לבידוד, ואפילו תמכה כלכלית במסעדות שנפגעו מההנחיות משרד הבריאות. לאור הצורך שעלה מן השטח החברה גם הוסיפה מענה למשלוחים מחנויות פארם, חנויות נוחות ועוד. 

“משולש הקסמים של וולטרים, מסעדות ולקוחות – חייב להישמר בעדינות”, אומר יוספיאן, “כשאחת הצלעות נפגעת, כל המשולש נפגע. התפקיד שלנו בוולט הוא להעצים אותו”.